Resident Evil: Degeneration DVD review

evilResident Evil: Degeneration ****

Regie: Makoto Kamiya

Met: Alyson Court, Paul Mercier, Laura Bailey, Roger Craig Smith, Crispin Freeman

Speelduur: 92′

Een razend spannende CGI-horrorfilm, vol spectaculaire actie, bloed en verbluffende animaties!

Koop Resident Evil: Degeneration aan de beste online prijs bij Free Record Shop!

Het verhaal: Een passagiersvliegtuig stort neer en de inzittenden veranderen in zombies. Leon S. Kennedy (Paul Mercier) en Claire Redfield (Alyson Court) komen elkaar tegen op de luchthaven, die hermetisch afgesloten wordt om een nieuwe uitbraak van het monsterachtig G-virus te voorkomen. In de bekende stijl van Resident Evil zijn ze klaar om te strijden tegen gemuteerde monsters. Ze doen er alles aan om te voorkomen dat de geschiedenis zich herhaalt…

resident

Ons verdict: Resident Evil: Degeneration is van begin tot eind boeiend en het scenario zit goed in elkaar. Deze vierde Resident Evil prent – die overigens niets te maken heeft met de drie voorgaande live-action films – is een rechtstreeks vervolg op de originele spellenreeks, met genoeg achtergrond zodat ook diegene die de games nooit eerder gespeeld hebben, het toch allemaal kunnen volgen. De prent heeft een strak tempo en dankzij de werkelijk verbluffende animaties, zit je regelmatig met open mond te kijken! De menselijke karakters zien er verblufend echt uit, met ogen die voor het eerst leven uitstralen. Naast de personages zijn ook de vliegtuigcrash, de achtergronden en natuurlijk de zombies tot in de puntjes verzorgd. De rottende zombies en de monsterlijke creaturen uit het donkere Resident Evil-universum wekken genoeg angst op, zodat je meermaals op het puntje van je stoel zal zitten! Verder is de CGI-film uitermate sfeervol en zijn de vele aanwezige actiescènes erg spectaculair, met genoeg bloed, ingewanden, kogels en immense explosies om zelfs de meest veeleisende filmfan op zijn wenken te bedienen.

De DVD: Het anamorfische 1.78:1-beeld is scherp, met een uitstekend contrast en schaduwdetail. De heldere en levendige kleuren ogen natuurlijk, met diepe zwarte tinten. Vuiltjes en beschadigingen zijn niet aan de orde. Wel hebben we hier en daar enkele minieme digitale compressiefoutjes bemerkt. De Engelse Dolby Digital 5.1-track klinkt warm en dynamisch, met een goede spreiding en uitstekende plaatsing van de geluidseffecten. De subwoofer doet zijn ding prima en geeft de actie- en horrorscènes de nodige extra punch. De dialogen zijn over de hele speelduur goed te verstaan en ruis of andere storingen zijn geheel afwezig. De hoofdbrok onder de behoorlijke selectie extra’s is de meer dan een half uur durende documentaire “The Generation Of Degeneration”. Hierin komen de Japanse makers aan het woord over de prent. Tussen de interviewsnipper, filmbeelden en storyboards door krijg je een idee over hoe de ambitieuze animatiefilm tot stand kwam en kom je te weten hoe de film aansluit op de wereld van de videospelletjes. Minder interessant zijn de Engelstalige karakterprofielen van de belangrijkste personages uit de film. Leuker zijn dan weer de Voice Bloopers (9 min.) en het komisch bedoelde interview met Leon S. Kennedy (5 min). Nadien begint het promotiegedeelte met maar liefst vijf originele bioscooptrailers, twee sneak peaks op het erg indrukwekkend ogende Resident Evil 5-videospel en een resem promotrailers.

Bekijk hier de spectaculaire trailer: