Red Sands DVD review

red-sandsRed Sands **

Regie: Alex Turner

Met: Shane West, Leonard Roberts, Aldis Hodge, Mercedes Masöhn, Noel G, J.K. Simmons

Speelduur: 85′

Interessante horrorfilm die helaas blijft vaststeken in een zwakke uitwerking.

Het verhaal: In Afghanistan wordt nog iedere dag heftig gestreden. Een Amerikaanse eenheid wordt uitgezonden om een strategische weg veilig te stellen. Deze weg loopt langs een verlaten stenen huis, waar zij hun kwartier maken. Terwijl ze in het huis verblijven, ontdekken ze een oud beeld. Ze gebruiken het beeld om op te schieten, maar weten niet dat ze hierdoor een wraakzuchtige, bovennatuurlijke kracht bevrijden die hen op een verschrikkelijke manier de oorlog verklaart…

red-sands-pic

Ons verdict: Regisseur Alex Turner en scenarist Simon Barrett werkten zich in 2004 in de kijker met de behoorlijke horrorfilm Dead Birds. De film groeide over de volgende jaren uit tot een cultprent en vele fans keken dan ook uit naar de opvolger. Deze verschijnt nu in de vorm van Red Sands, een pseudo-sequel op hun eerdere prent. Het verhaal staat los van de gebeurtenissen in Dead Birds, maar speelt zich af in hetzelfde universum. Turner heeft filmtechnisch heel wat meer ervaring en zijn strakkere regie zetten de film vanaf de eerste moment op de juiste sporen. De film barst van de sfeer en ook het acteerwerk is meer dan behoorlijk. Toch lieten de personages ons behoorlijk koud en dit kwam voor een groot deel door de lakse uitdieping van Barrett. Buiten het personage van Shane West is bijna elke soldaat inwisselbaar. Bovendien zijn de clichés ook nooit ver weg. Ondanks zijn prima regie en uitstekende sfeerschetsing, blijft Red Sands ter plaatse trappelen en lijkt deze nooit echt op gang te geraken. De horror en griezelmomenten stellen ook best teleur, mede omdat hetzelfde truukje keer op keer opnieuw gedaan wordt. De makeupeffecten zijn prima, maar tegen het einde gaat de film helemaal onderuit door enkele afgrijselijk slechte CGI-effecten.

De DVD: Het anamorfische 1.85:1-beeld ziet er behoorlijk scherp uit, met een prima contrast en schaduwdetail. De zwarte tinten komen goed uit de verf en ook tijdens de donkere scènes blijft alles steevast zichtbaar. De kleuren ogen natuurlijk, maar soms afgewassen. Dit is uiteraard een stillistische keuze, net als de toevoeging van grovere korrel. De gebruikte print is best zuiver, maar toch passeren er regelmatig kleine vuiltjes en vlekjes op de print. De Engelse Dolby Digital 5.1-track klinkt prima, met een goede weergave van muziek en effecten. De dialogen klinken helder en zijn ten alle tijden goed te verstaan. De subwoofer onderlijnt de horrorsequenties waar nodig en ruis of andere storingen zijn niet aan de orde. Er zijn bovendien behoorlijk wat extra’s aanwezig in de vorm van een boeiende audiocommentaartrack, twee ‘Making Of’-featurettes, een verzameling weggeknipte scènes en een Blu-raypromo.