Cinema reviews: Red Cliff

Red Cliff Poster

Red Cliff ***

Regie: John Woo (Mission: Impossible II, Face/Off )

Met Tony Leung Chiu Wai, Fengyi Zhang, Jun Hu, Takeshi Kaneshiro, Chen Chang, Wei Zhao,…

Speeltijd: 145′

Ga kijken als je hield van The Last Samurai****.

Het verhaal: In 208 na Christus wordt de Han dynastie overwonnen door het immense leger van Eerste Minister Cao Cao. Na de Noorderlanden is hij van plan met zegen van de keizer om de Zuiderlanden in te palmen en zo hun leiders op de knieën te brengen. Liu Bei, de verliezer, en Sun Quan, de ambitieuze nieuweling, besluiten om hun krachten samen te bundelen en het leger van Cao Cao tegen te houden in de slag om Red Cliff.cast-red-cliffOns verdict: Een korte maar krachtige campagne in de cinemazalen toonde een indrukwekkend nieuwe film van John Woo, meester actiefilm regisseur achter jaren ’90 films zoals Hard Target en Broken Arrow. Red Cliff is de eerste historische film waar John Woo zich aan waagt en hij valt zeker opmerkelijk te noemen. De locaties samen met de costuums en achtergrond decors springen uit het oog, zoals we gewoon zijn van Oosterse films. De relatief onbekende cast met Takeshi Kaneshiro aan kop levert ook een uitmuntende prestatie. Wat maakt deze film dan maar 3 sterren waard? De concurrentie in dit filmgenre is torenhoog en in dit genre zijn regisseurs Yimou Zhang (Hero*****) en Ang Lee (Crouching Tiger, Hidden Dragon*****) meester. Ze hebben al zulke vernieuwingen in het genre geïntroduceerd, waardoor Red Cliff maar een matig oogstreling wordt. Red Cliff neemt een duidelijk minder mythologische aanpak, maar de grootse scènes samen met de eenzijdige locaties verbazen het publiek niet echt.

Ons besluit: Noemenswaardige poging van John Woo om een historische film te maken met minimaal cinemagehalte als resultaat. Onderaan kan je de trailer van Red Cliff nog een keer bekijken:

2 thoughts on “Cinema reviews: Red Cliff”

1. Niet moeilijk als je een verkapte versie gezien hebt Dax! Het volledige Red Cliff epos duurt bijna 5 uur. De versie bij ons is een versie die de twee films verkapt tot één geheel, waardoor veel van de epische visie van Woo en het historische verhaal verloren gaat. De ongeknipte versie van het eerste deel is vlotjes te vinden op regio-vrije Blu-ray.