Dragonball: Evolution review

dragonball-evolution-posterDragonball: Evolution**

Regie: James Wong

Met: Justin Chatwin, Chow Yun-Fat, Emmy Rossum, Jamie Chung, James Marsters, Eriko Tamura, Randall Duk Kim

Speelduur: 84′

Campy en cheesy Hollywood-adaptatie van de populaire jaren tachtig manga. Vanaf 8 april in de bios!

Het verhaal: Goku is een ietwat vreemde tiener. Hij heeft zijn ouders nooit gekend en leeft al zolang hij zich kan herinneren samen met de oudere Aziaat Gohan, welke Goku aanspreekt als opa. Hoewel hij een meester is in de Oosterse vechtkunsten, wordt Goku bijna elke dag het slachtoffer van pestkoppen. Stiekem heeft Goku een boon voor Chi Chi (Jamie Chung), het knappe liefje van de leider van de pestkoppen. Op de vooravond van zijn achtiende verjaardag ontsnapt de duivelse slechterik Piccolo (James Marsters) uit de kern van de aarde met maar één doel voor ogen: zo snel mogelijk zeven krachtige glazen bollen (de “Dragonballs”) vinden, welke hem de kracht zullen geven om een oude demoon terug tot leven te wekken en zo de aarde naar de afgrond te leiden. Piccolo laat een spoor van vernieling en lijken achter en Goku beseft al snel dat er voor hem niets anders op zit dan eindelijk eens terug te vechten. Hij wordt bijgestaan door Chi Chi, maar ook de kattige Bulma (Emmy Rossum) en de excentrieke meester Roshi (Chow Yun-Fat)…

gokubulma-dragonball

Ons verdict: De originele “Dragonball” televisiereeks liep met immens veel succes van 1986 tot en met 1989. De op de manga’s van Akira Toriyama gebaseerde tekenfilmreeks bestaat uit een 150-tal episodes en kende vijf seizoenen. De vervolgreeks “Dragonball Z” liep van 1989 tot en met 1996 met zoveel succes dat het uitgroeide tot een waar cultureel fenomeen. Ver voor gedrochten als Pokémon en consoorten waren er zelfs bij ons ontelbare trading cards, video’s, actiefiguren en noem maar op te vinden van deze typisch Japanse animatiereeks. Het franstalige kinderprogramma “Club Dorothée” kende bij ons – ongeacht het compleet ontbreken van Nederlandse onertitels – een immens succes, simpelweg door de toevoeging van “Dragonball Z”. Dat er ooit een Hollywood-film van gemaakt worden was zo klaar als een klontje. Studio 20th Century Fox kocht in 2002 al de rechten, maar toch zou het nog tot 2008 duren eer er echt schot in de zaak kwam. Hier had het blockbustersucces van Transformers ongetwijfeld veel mee te maken. Helaas wist James Wong (Final Destination, The One) de film niet zo goed naar het grote scherm te brengen als Michael Bay. Uw dienaar is trouwens helemaal geen fan van de filmversie van Transformers, maar die film slaagt er wel in om zowel de nostalgische fans, als de leken aan te spreken. Dragonball: Evolution lijkt alleen gericht op de hardnekkige fans van de originele manga’s en/of animatiereeksen.

piccolo-still

Het verhaal – wat werd neergepend door de minder bekende Ben Ramsey – raakt kant noch wal, zit vol plotgaten en is zelfs voor de liefhebbers van het eerste uur vaak moeilijk serieus te nemen. De casting is ook niet geweldig. Justin Chatwin (War of the Worlds) zal ongetwijfeld wel een talent zijn, maar hij is in deze live-action film nooit echt serieus te nemen als Goku. Hetzelfde geldt voor de rest van de casting, een vreemd allegaartje van Amerikanen en Aziaten. Overacting is trouwens een sleutelwoord in Dragonball: Evolution en het riep vaak herinneringen op naar cheesy videogameverfilmingen als Super Mario Bros, Double Dragon en Street Fighter. De makers proberen vaak zowel de serieuze toer op te gaan, als de ‘wacky’ humor uit de originele reeks te handhaven, maar dit werkt natuurlijk niet allemaal even goed in een ‘grote mensen’-speelfilm. Dankzij enkele indrukwekkende speciale effecten (opgepast: Ook niet al de effectensequenties zijn even geslaagd. Sommige computereffecten zijn zelfs ronduit zwak voor een bigbudget actievehikel!) en vechtsequenties zijn er hier en daar flarden die echt lijken weggelopen uit het originele Dragonball-universum, maar grotendeels is Dragonball: Evolution te onnozel om serieus te nemen. Bovendien zijn er ook een heleboel fragmenten die dan weer te intens zullen zijn voor de allerkleinsten. Dragonball: Evolution is duidelijk gemaakt om in te haken op het grote succes van de al eerder vermelde Transformers, maar het lijkt me bijzonder twijfelachtig dat hier een echte franchise in zit.

Bekijkt u hier de trailer en oordeel zelf:

Warning: Undefined array key -1 in /home/public/sites/www.moviepulp.be/wp-content/plugins/gd-rating-system/d4plib/core/d4p.wpdb.php on line 345

7 thoughts on “Dragonball: Evolution review”

1. Warning: Undefined array key -1 in /home/public/sites/www.moviepulp.be/wp-content/plugins/gd-rating-system/d4plib/core/d4p.wpdb.php on line 345

Je hebt helemaal gelijk. Wat een baggerfilm. Als ik kijk naar xmen, spiderman enz denk ik dat een toffe dragonball film wel mogelijk is. Probleem met zowel Transformers als Dragonball is dat de kijkers ouder zijn geworden. Dan mag je ook best brutere poep laten zien!!

Maar Dragonball is wel heeeel slecht. Ik weet zeker dat de makers van de film geen aflevering gezien hebben. Bah! Ik baal ervan want nu maken ze nooit meer een film van de vegeta saga…

2. Weet iemand of/waar deze film te zien is in de bioscoop in België?

3. Frederique, deze is volgens mij al uit de bios.

4. Ik ben benieuwd…ik heb alle 276 afleveringen,13 ‘anime ‘films’ en een lost movie en ben nu bezig om de film óp te halen,ik hoop niet dat ie echt zo slecht is als jullie beweren.Een ding is zeker dbz is de tofste tekenfilmserie ooit gemaakt.

5. Wel, laat het zeker weten! Ik benieuwd wat een andere fan/kenner ervan gaat vinden.

6. Helaas helaas,Jos heeft helemaal gelijk.Compleet verkeerde insteek.Deze film had zoveel potentie om een kaskraker te worden en dan komen ze met dit.Je kan duidelijk merken dat deze ‘film’ op een maandagmorgen bedacht is en dinsdag al klaar was.De special effects heeft er voor gezorgd dat ik hem met moeite uit heb gekeken maar dat kan de bedoeling niet zijn van een film.Op verschillende momenten heb ik mij afgevraagd of de makers geloofden dat ze hier mee weg zouden komen,het is ronduit een belediging voor de dragonball liefhebber.Ik was diep teleurgesteld en ga deze film beter verstoppen dan welke dragonball ooit verstopt is…….sigh…..

7. deze film lijkt in de verste verte niet eens op de serie, in de serie zijn de aanvallen deftig, hier kun je het beetje vergelijken met een slappe matrix, de hoofdrolspeler kan niet eens doorgaan voor goku, de ozaru is een lachertje, zelfs de films van de jaren 80 maken betere effecten, als je ziet wat ze kunnen doen in andere films zou je toch een deftig resultaat verwachten voor een verfilming van zo een serie.