Alien Raiders DVD review

alien-raidersAlien Raiders***

Regie: Ben Rock

Met: Carlos Bernard, Rockmond Dunbar, Matthew St. Patrick, Courtney Ford

Speelduur: 82′

Een prima B-monsterfilm uit de “Raw Feed”-stal.

Het verhaal: Een groepje tot de tanden bewapende en gemaskerde mannen dringen net voor sluitingstijd binnen in de “Hastings Market”. Iets wat aanvankelijk lijkt op een gewone overal, blijkt in realiteit een zoektocht naar een mysterieus maar erg bloeddorstig buitenaards wezen te zijn. De lokale politie zet de boel af en roept de hulp in van onderhandelaar Seth Steadman (Matthew St. Patrick), welke al snel ontdekt dat er iets erg vreemd aan de hand is in de supermarkt…

alien-raiders-1

Ons verdict: Alien Raiders is de zesde “Raw Feed”-film en tevens het speelfilmdebuut van Ben Rock. Hij verteld in één van de bijgevoegde ‘Making of’-featurettes dat hij een amusante B-monsterfilm voor ogen had en daar is hij zeker in geslaagd. Het scenario van Alien Raiders heeft de diepgang van een pot confituur en dient in essentie uitsluitend om een boel ‘blood & gore’-momenten aan op te hangen. Deze heerlijk klassieke latex en makeup-effecten zien er prima uit, met het nodige oog voor detail. Het bloed vliegt lustig in het rond en de talentvolle televisiecast doen hun ding naar behoren. Ben Rock voorziet zijn eerste langspeler van een vlot tempo en genoeg verrassingen dat het geheel blijft boeien. Tegen het einde verliest de cineast wat de pedalen en gaat de climax de mist in, door een iets te hoge graad van voorspelbaarheid en veel te snelle afwerking. Maar buiten dit euvel is Alien Raiders entertainende B-monsterprent, met het genrehart op de juiste plaats. Voor de liefhebbers van jaren tachtig trashklassiekers als The Deadly Spawn, The Hidden en The Blob, maar ook hoogstaand horrorwerk als Invasion of the Body Snatchers en The Thing!

De DVD: Het anamorfische 2.40:1-beeld is bevredigend qua scherpte, met een goed schaduwdetail en contrast. Het zwartniveau is lekker strak, met een goede zichtbaarheid in de vele donkere scènes. De gebruikte print is netjes, zonder vuiltjes, krasjes en beschadigingen. Verder vormen digitale compressiefoutjes geen probleem en blijft filmgrain mooi binnen de perken. De Engelse Dolby Digital 5.1-track klinkt prima, met een goede weergave van de muziek, geluidseffecten en dialogen. Ruis en storingen zijn niet aan de orde. Zoals gewoonlijk op de “Raw Feed”-uitgaven zijn er ook nu weer een nette collectie extra’s toegevoegd. In de featurette “Hidden Terror: The Making of Alien Raiders” (9 min.) komen de voornaamste cast- en crewleden aan het woord over het maken van de film en hun personage. “Blood, Sweat and Fears: The Special Effects of Alien Raiders” (3 min.) is een beknopte kijk op de speciale effecten uit de film.Vervolgens zijn er twee fictieve bewijsvideo’s (“Tape 9: Sterling Explains Alien” en “Tape 12: Spookie’s Job” – samen een dikke tien minuten) aanwezig, die de film de nodige extra backstory geven. Ook in “Whitney Cam” (9 min.) ontdek je extra informatie over een karakter uit de film. De originele trailer en een handjevol promotionele trailers van de andere “Raw Feed”-producties vormen de kers op de taart.