Demon Seed DVD review

demon-seedDemon Seed***

Regie: Donald Cammell

Met: Julie Christie, Fritz Weaver, Gerrit Graham, Berry Kroeger, Robert Vaughn

Speelduur: 92′

Prima cultklassieker uit de seventies!

Het verhaal: Susan Harris is alleen thuis. Plotseling gaan alle deuren op slot, slaan de ramen dicht en werkt de telefoon niet meer. Susan wordt in haar eigen huis gevangen gehouden door een indringer. Het is echter geen gewone misdadiger, maar een computer, Proteus genaamd. Een kunstmatig brein dat heeft geleerd om logisch te denken. En om terreur uit te oefenen. Susan onderneemt allerlei wanhopige pogingen om haar belager te doorgronden en een stap voor te blijven. Uiteindelijk komt Susan te weten wat Proteus wil: een kind van hemzelf, verwekt in haar schoot en voorbestemd om te heersen…

demon-seed-still

Ons verdict: Demon Seed is de verfilming van de gelijknamige bestseller van Dean R. Koontz. Als regisseur kwamen de producers uit bij de Donals Cammell (Performance), die voornamelijk werkte als scenarist. De filmmaker maakt van Demon Seed een donkere sciencefiction/horrorfilm, met een uitermate groezelige en beklemmende sfeer. Echt spannend is de film nooit en de speciale effecten zijn soms behoorlijk knullig, maar toch groeide de film uit tot een heuse cultklassieker in het genre. En terecht! De film heeft dat unieke, typische jaren zeventig gevoel, waar je niet echt je vinger kan op plaatsen. Bovendien wordt er prima acteerwerk afgeleverd door de cast, met op kop een doorleefde en kwetsbare vertolking van grote dame Julie Christie. Het zou na Demon Seed bijna 20 jaar duren eer Cammell nog een film zou maken. Wild Side werd echter buiten zijn wil om verknipt door de studio, waarna hij zichzelf door het hoofd schoot.

De DVD: Het anamorfische 2.35:1-beeld is bevredigend qua scherpte, met een goed contrast en volle, natuurlijk ogende kleuren. Het zwartniveau is solide, terwijl vuiltjes en beschadigingen nergens echt een dramatisch probleem vormen. Het Engelse Dolby Digital Mono-geluid klinkt voldoende, met goed verstaanbare dialogen en een prima weergave van de filmmuziek. Ruis en vervormingen hebben we niet waargenomen. De extra’s zijn jammer genoeg beperkt tot de originele bioscooptrailer.

Bekijk deze alvast hier: