Los DVD review + Wedstrijd!!!

los-coverLos***

Regie: Jan Verheyen

Met: Pepijn Caudron, Sana Mouziane, Koen De Graeve, Jaak Van Assche, Sofie Van Moll

Speelduur: 100′

Amusante tragikomedie van de maker van Alles Moet Weg(****), over de serieuze dingen van het leven.

Het verhaal: Tom (Pepijn Caudron), een jonge, progressieve journalist, wil zich settelen met zijn vriendin, maar net dan kruist de beeldschone asielzoekster Nadia (Sana Mouziane) zijn pad. Ze haalt zijn emotionele leven volledig uit evenwicht. De krant waar hij werkt vindt hij ook al geen evenwicht, want daar botsen zijn idealen meer en meer met de realiteit. Als dan ook nog een nieuw leidersfiguur onder de allochtone jongeren opstaat, slaat zijn wereld helemaal op hol. Houdt zijn progressieve wereldbeeld stand in deze snel veranderende maatschappij, of wordt Tom even bitter als zijn verzuurde grootvader?

los-1

Ons verdict: Los is de negende langspeelfilm van vlaanderens wandelende filmencyclopedie Jan Verheyen (Team Spirit, Vermist) en is gebaseerd op het gelijknamige boek van Tom Naegels. In het bij zijn release controversiële boek geeft de auteur op licht-komische wijze zijn ongezouten visie op allerlei serieuze zaken: als de moderne multiculturele samenleving en euthanasie. De sympathieke Pepijn Caudron (“Kinderen van Dewindt“) speelt de hoofdrol als de filmische Tom Naegels en ondanks zijn weinige ervaring in bioscoopfilms, vult hij deze rol vol overtuiging in. Hij switcht op geloofwaardige wijze tussen diverse emoties en ook wanneer de vierde wand verdwijnt valt de vlotte acteur nergens uit de toon. De bijrollen worden vol overgave ingevuld door het kruim van de vlaamse acteurwereld, maar het is echter de bloedmooie actrice Sana Mouziane die het meeste lof verdient. De marokaanse actrice sprak geen woord Nederlands voor ze aan de opnames van Los begon en dit maakt haar vertolking van de pakistaanse asielzoekster Nadia enkel maar authentieker. Mouziane steelt elke scène waarin ze zit, dankzij haar ontegensprekelijk charisma en charme. Koen De Graeve zorgt dan weer vaak voor de grappige opmerkingen, maar doet dit gelukkig zonder een karikatuur te worden. Los is dan ook geen platte komedie. De verfilming kaart immers net als het boek allerhande hete hangijzers aan op een luchtige toon, zonder een vaststaande mening te vormen. Sommige noemen dit misschien ‘tandenloos’, terwijl ik persoonlijk denk dat zowel de film en het boek nooit zouden gewerkt hebben met duidelijk afgelijnde standpunten. Het is net dankzij de opengelaten ruimte voor een eigen interpretatie dat “Los: het boek” tongen heeft losgemaakt en “Los: de film” ook zal doen. Verheyen is er overigens uitstekend in geslaagd om een mooi evenwicht te vinden tussen de typisch volkse humoristische reacties en de dagdagelijkse menselijke tragiek. De film gaat vlot vooruit, dankzij de snedige montage van Philippe Ravoet (Windkracht 10: Koksijde Rescue, Loft) en Verheyen’s dynamische regie- en vertelstijl. Hoewel Los nergens de hoge toppen scheert van het straffe Alles Moet Weg, is het sowieso één van de betere films van de sympathieke bebrilde regisseur. Kortom, warm aanbevolen!

De DVD: Het anamorische 2.35:1-beeld is goed qua scherpte, met een prima contrast en schaduwdetail. De heldere kleuren ogen erg levendig en natuurlijk. De filmprint is verder erg proper, zonder vuiltjes en beschadigingen. De Vlaamse Dolby Digital 5.1- en DTS 5.1-tracks klinken allebei erg strak, met een goede weergave van geluid en muziek, met heldere en goed verstaanbare dialogen. Het DTS-spoor klinkt een tikkeltje gedetaileerder, maar het verschil is niet wereldschokkend. Ruis en andere storingen zijn zoals te verwachten bij een recente film helemaal niet aan de orde. Bridge voegde een boel boeiende en goed uitgevoerde extra’s toe. Regisseur Jan Verheyen en hoofdacteur Pepijn Caudron geven de aftrap met een informatieve audiocommentaar vol interessante weetjes en leuke anekdotes over het maken van de film. Ook erg boeiend is The Making of Los (42 min.), een uitgebreide en diepgravende documentaire over zowel het boek als het ontstaan van de prent. Vervolgens zijn er beelden aanwezig van de persconferentie (3 min.) en enkele korte setopnames, met bijhorende interviews (4 min.). Ook aanwezig: een gesprek tussen Jan Verheyen en Frieda Van Wijck uit De Laatste Show (10 min.). Tenslotte zijn er nog een drietal cross-promotionele trailers aanwezig. Rond de keepcase zit een nette kartonnen sleeve, die de uitgave toch wat extra stijl geeft. Een puike DVD!

Bekijk hier de leuke trailer:

Warning: Undefined array key -1 in /home/public/sites/www.moviepulp.be/wp-content/plugins/gd-rating-system/d4plib/core/d4p.wpdb.php on line 345

2 thoughts on “Los DVD review + Wedstrijd!!!”