Red Dragon Blu-ray review

red-dragon-coverRed Dragon****

Regie: Brett Ratner

Met: Anthony Hopkins, Edward Norton, Ralph Fiennes, Harvey Keitel, Emily Watson, Mary-Louise Parker, Philip Seymour Hoffman, Anthony Heald

Speelduur: 125′

De verbluffende remake van het al erg straffe Manhunter (’86) is eindelijk uit op Blu-ray!

Het verhaal: Nadat hij de psychopatische dokter Hannibal Lecter (Anthony Hopkins) achter de tralies heeft gekregen, gaat de getraumatiseerde FBI-agent Will Graham (Edward Norton) met pensioen. Hij wordt echter al snel terug opgeroepen door zijn vroegere overste Jack Crawford (Harvey Keitel) om een schijnbaar ongrijpbare moordenaar, bijgenaamd “The Tooth Fairy” (Ralph Fiennes) mee op te sporen…

reddragon-pic

Ons verdict: Toen in ’91 The Silence Of The Lambs in de bioscopen verscheen had niemand verwacht – al zeker de cast en crew niet – dat de goedkope thriller zou uitgroeien tot een fenomeen. Meer dan 273 miljoen dollar en vijf belangrijke Oscars later was er een lucratieve thrillerfranchise geboren. Toch zou het tien jaar duren eer er effectief een vervolg zou komen op één van de beste thrillers aller tijden. Niets werd aan het toeval overgelaten qua cast en crew en met veel bombarie kwam Hannibal begin 2001 in de zalen. Jammes genoeg dacht Ridley Scott blijkbaar dat veel excessief geweld, liters bloed en over-the-top dialogen gelijk stonden met spanning. Van de briljante opbouw en de dreigende sfeer uit Demme’s Silence Of The Lambs was niets te bespeuren. De peperdure sequel werd door de critici maar lauw onthaald, maar dat hield de toeschouwers compleet koud. Met zijn 352 miljoen dollar is Hannibal tot op de dag van vandaag financieel nog steeds de meest succesrijke uit de hele franchise. Dit liet de legendarische producent Dino De Laurentiis uiteraard niet koud en deze begon al snel een manier te zoeken hoe hij nog geld uit ‘Hannibal Lecter’ kon persen. Nog een sequel was ongetwijfeld teveel van het goede en de eerste roman “Red Dragon” was al prima verfilmd in ’86 door Michael Mann, met Brain Cox als de psychopatische dokter. Hoewel, dit was uiteraard NIET met Anthony Hopkins, dacht De Laurentiis! Na veel vijven en zessen werd de productie in gang gezet voor Red Dragon, de officiële prequel op Silence Of The Lambs. Bij de aanwerving van Brett Ratner (Family Man, Rush Hour) begon mijn maag spontaan om te draaien en Hopkins werd er niet jonger op. Toen men radicaal besloot om de acteur toch niet te verjongen, leek het alsof Red Dragon een schip was met maar één doel: de bodem van de oceaan! Niets is echter minder waar. Brett Ratner bleek de juiste instelling te hebben en wist niet alleen de juiste mensen in de juiste rollen te casten, bovendien was hij zo slim om Ted Tally (de originele scenarist van Silence Of The Lambs) aan te trekken. Het scenario zit dan ook uitstekend in elkaar. Ratner slaagt er tevens in om opnieuw de juiste sinistere sfeer op te wekken, die sinds Hannibal verdwenen was. De geweldige score van Danny Elfman drijft de spanning naar enkele geweldige hoogtepunten en Ratner verliest zich gelukkig nergens in onnodig bloedvergieten. Het is opnieuw heerlijk suggestief, met enkel op de juiste momenten bloedige uitschieters. Het acteerwerk is uitstekend met op kop Edward Norton. Ralph Fiennes is op zijn beurt ge-wel-dig als Francis Dolarhyde, met mooi weerwerk van Emily Watson. Maar de film zou uiteraard staan of vallen met de prestatie van Hopkins. En hoewel ik even bang was dat hij te oud zou zijn, vormt dit echter geen probleem. Hopkins acteert de pannen van het dak en regelmatig waan je je terug in Silence Of The Lambs. Red Dragon bevat overigens een boel knappe links naar deze thrillerklassieker en de echte fans zullen meermaals kippenvel krijgen. De film werd goed ontvangen door de critici, maar toch wist de film het immense succes van zowel Silence Of The Lambs – als Hannibal niet te evenaren. Red Dragon eindigde met een wereldwijde omzet van net geen 210 miljoen dollar. Vijf jaar later poogde De Laurentiis om nog verder in het verleden te gaan van het legendarische personage met Hannibal Rising, maar deze prequel zonder Hopkins flopte jammerlijk.

De Blu-ray: Het 2.35:1 HD-beeld is scherp, met een goed contrast en warme, volle kleuren. Het beeld heeft verder een goed detail en is vrij van storende onvolmaaktheden. De Engelse DTS-HD MA 5.1-track klinkt uitstekend, met een ruim en realistisch geluidsbeeld, met mooi geplaatste geluidseffecten en goed verstaanbare dialogen. De soundtrack van Danny Elfman komt mooi tot zijn recht en ruis of andere storingen zijn gelukkig niet aan de orde. Alsof dit alleen al niet de update naar Blu-ray rechtvaardigd, blijkt de bonussectie ook nog eens volgepropt te zijn met prima bonusmateriaal. Naast een boeiende commentaartrack ingesproken door Brett Ratner en Ted Tally, kan je de film ook nog eens bekijken met de geïsoleerde muziekscore van Danny Elfman. Tussendoor komt de populaire componisy ook aan het woord over zijn composities. Verder zijn er een boel weggeknipte en alternatieve scènes te bekijken met optioneel commentaar. In de featurette “Making Of Red Dragon” (15 min.) krijg je niet echt een idee hoe de film echt ontstaan is. Gelukkig is dat wel het geval in de veertig minuten durende documentaire “A director’s journey: The making of Red Dragon” (39 min.). Regisseur Brett Ratner wordt op de voet gevolgd en je bent bijna getuige van het hele filmproces. Erg boeiend! Een kort splitscreen-featurette toont ons wat meer van de visuele effecten (4 min.), terwijl cinematograaf Dante Spinotti in “Screen And Film Tests” (12 min.) uit de doeken doet hoe hij bepaalde zaken op de juiste manier in beeld heeft weten te brengen. In “Anthony Hopkins: Lecter And Me” (4 min.) gaat de acteur dieper in op zijn meest beroemde rol. Vervolgens valt er meer de ontdekken over enkele makeup- en stuntscènes (“Makeup Application”, “The Leeds’ House Crime Scene” en “The Burning Wheelchair”), maar deze clips zijn te kort om echt informatief te zijn. Ook aanwezig: een viertal vergelijkingen tussen de storyboards en de uiteindelijke scène en een FBI casefile over Hannibal Lecter. In “Inside The Mind Of A Serial Killer” (8 min.) komt de FBI-profiler John Douglas” (8 min.) aan het woord over zijn werk gaat. Als laatste is er een 5 minuten durende studentenfilm van regisseur Brett Ratner te zien. De originele bioscooptrailer is jammer genoeg niet aanwezig. Hoe dan ook een fraaie special editie op Blu-ray.

Bekijk hier nog eens de originele trailer: