Taken Blu-ray review

takenTaken****

Regie: Pierre Morel

Met: Liam Neeson, Maggie Grace, Famke Janssen, Leland Orser, Holly Valance, Xander Berkeley, Katie Cassidy

Speelduur: 94′

Dé sleeper-actiehit van het jaar is vanaf nu te verkrijgen op Blu-ray!

Het verhaal: Wat is erger voor een vader dan machteloos via een mobiele telefoon te moeten aanhoren hoe zijn lieftallige dochter wordt ontvoerd? Het is een nachtmerrie die werkelijkheid wordt voor Bryan Mills (Liam Neeson), voormalig geheim agent bij de CIA. Hij heeft slechts enkele uren om zijn dochter Kim (Maggie Grace) te redden uit handen van een beruchte gang die gespecialiseerd is in vrouwenhandel. Daarbij komt hij meteen voor een enorm probleem te staan: hij zit in Los Angeles, zij is net ontvoerd in Parijs…

pic-taken

Ons verdict: De legendarische franse filmmaker Luc Besson levert al even om de zoveel tijd een nieuwe actiefilm af, volgens steeds dezelfde formule: een resem bekende Hollywoodacteurs op de affiche, een flinterdun verhaaltje en spectaculaire actie, tegen een bescheiden budget. Met succes overigens, want Kiss of the Dragon, The Transporter, Danny The Dog en Bandidas werden stuk voor stuk financiële succesverhalen. Terwijl de Amerikaanse kassa-omzetten eerder bescheiden waren, werden de eerder vermelde film stuk voor stuk klappers op video en DVD. Besson wist bij de actiefans dan ook heel wat ‘goodwill’ te creëren, waardoor de volgende projecten heel wat meer in de kijker liepen. De tweede Transporter brak diverse boxoffice-records en de recent verschenen Transporter 3 bracht wereldwijd al meer dan 101 miljoen dollar op. Toch springen de hoge omes van de Hollywood-studios nog steeds weinig respectvol om met de nieuwe producties van Besson. 20th Century Fox dropte Taken bijna een jaar na de rest van de wereld in de Amerikaanse cinema’s met weinig promotie en op het Super Bowl Weekend, een periode die bekend staat als de ‘dumpperiode’. Maar de wraak van Besson was zoet! Niet alleen verpulverde de actiefilm alle voorspellingen van annalisten (“maar een totale omzet van 38 miljoen dollar”) met een openingweekend van 25 miljoen dollar, maar bovendien hield de positieve mond-op-mond-reclame de film maar liefst twee maand in de top tien! Op dit eigenste moment doet de film het nog steeds erg goed in de Amerikaanse bioscopen en is Taken met een wereldwijde omzet van 215 miljoen dollar (tot nu toe) de meest succesvolle film van 2009.

taken-pic

Mooie cijfers allemaal, maar is de film ook goed? Hell yeah! Het scenario is typisch Luc Besson (lees: met een simpel plot dat in enkele zinnen samen te vatten is), maar het is de technisch perfecte uitwerking en de sublieme casting die deze prent ver boven het gemiddelde weten uit te tillen. Pierre Morrel verdiende zijn sporen als cinematograaf van The Transporter, Danny The Dog en War en maakte enkele jaren geleden een prima regiedebuut met het verder hersenloze Banlieue 13. Morrel weet dus hoe hij een actieprent goed in beeld moet brengen en hoe een film vlot én snedig te houden. Zijn regie is dan ook stukker strakker en to-the-point dan bij Banlieue 13. Taken verveelt geen moment en heeft het tempo van een sneltrein, met keurige montage en stijlvol camerawerk. Liam Neeson is op het eerste zicht misschien een vreemde keuze om naar voren te dragen als ‘bad-ass’ actieheld, maar toch weet de Schindler’s List en Love Actually-acteur op elk moment te overtuigen. Vergeet Jason Bourne, Jack Bauer en op sommige momenten zelfs John Rambo, want Liam Neeson veegt met hen allemaal de vloer aan als het moet! Als een volleerd vechtexpert breekt hij botten alsof het een lieve lust is en stapelen de lijken zich op dat het niet meer mooi is. Tussen al het geweld door voel je gewoon ook effectief mee met zijn personage. Verder krijgt Neeson prima weerwerk van de mooie Maggie Grace, die verduiveld jong lijkt en dus erg geloofwaardig is als de ontvoerde Kim. Famke Janssen en Holly Valance weten in hun kortere rollen eveneens te overtuigen. Het helpt natuurlijk dat ze eveneens mooi zijn om naar te kijken. Verder bevat de cast een resem karakterkoppen zoals Leland Orser, Xander Berkeley en een allegaartje prima internationale acteurs. De slechterikken hebben zoals gewoonlijk niet al teveel diepgang, maar door het ontbreken van een echte achtergrond komen deze net realistischer over. Bovendien gaat niemand over de top. Kortom, hou je van echte harde actie, die wordt aangedreven door een vlot verhaal, dynamische regie en uitstekend acteerwerk? Dan zit je aan het juiste adres bij Taken. Wat ons betreft één van de betere wraak/actiefilms van de laatste jaren.

De Blu-ray: Het 2.40:1 HD-beeld met een prima scherpte en een goed contrast. De grainy look die Morrel voor ogen had komt uitstekend tot zijn recht, met een veel diepte en strakke achtergronden. De kleuren hebben een voldoende natuurlijk aanblik, ondanks dat ook hier Morrel koos voor een grauw en troosteloos kleurenpalet. De aanwezige Engelse geluidtracks (DTS-HD MA 5.1 en Dolby TrueHD 5.1) klinken vol en dynamisch, met een prima gevoel van richting en een uitstekende plaatsing van de geluidseffecten. De dialogen klinken helder en goed verstaanbaar, zonder ruis of andere storingen. In direct vergelijk klinkt de Engelse DTS-HD Master Audio-track een tikkeltje opener, met iets meer detail. Het verschil is echter minimaal. De extra’s zijn jammer genoeg niet spectaculair veel. Zo opent het schijfje met een promotionele trailer van het op onze pagina’s al besproken Deception. Verder is er een interessante, maar weinig diepgravende ‘Making of’-featurette aanwezig van bijna 20 minuten en de originele bioscooptrailer.

Bekijk hier de briljante trailer:

11 thoughts on “Taken Blu-ray review”

1. ik vond dat niet met een andere acteur zoals jean claude van damme was dat ook een goeie film. verhaal was mager en zeer voorspelbaar

2. ik vond from paris with love een leukere film van besson dan taken. travolta over de top en verhaal meer diepgang dan gewoon een vader die zijn dochter gaat zoeken en wraak neemt.

3. Noch From Paris With Love noch Taken hebben veel diepgang, en beiden zijn geweldig fijne actieknallers. Maar Taken heeft met Liam Neeson een vele straffere protagonist dan de over-the-top gaande Travolta (hoe hilarisch dat soms ook is). Ook de laatste 15 minuten van FPWL zijn zelfs voor dit soort guilty pleasures te onnozel voor woorden … terwijl je bij Taken een echte emotionele catharsis krijgt, en je werkelijk inleeft in hoe het moet voelen om als vader je ontvoerde dochter te redden … .