Deception Blu-ray review

deceptionDeception ***

Regie: Marcel Langenegger

Met: Ewan McGregor, Hugh Jackman, Michelle Williams, Charlotte Rampling, Natasha Henstridge, Maggie Q

Speelduur: 105′

Onterecht hard afgebroken erotische thriller, met een topcast in goede doen.

Vergelijk prijzen van Deception bij Kelkoo!

Het verhaal: Jonathan McQuarry (Ewan McGregor) heeft geen leven. Hij heeft geen vriendin, geen familie en geen vrienden. Totdat hij op een avond de jonge en charismatische advocaat Wyatt Bose (Hugh Jackman) ontmoet. Wyatt vindt het hoog tijd dat Jonathan wat meer geniet van het leven en introduceert hem in zijn wervelende bestaan. Tijdens een lunch neemt Jonathan per ongeluk Wyatts telefoon mee en als deze overgaat, nodigt een verleidelijke vrouwenstem hem uit in haar hotelkamer. Voordat Jonathan zich realiseert wat er gebeurt, belandt hij in een anoniem seksnetwerk, waarin hij slechts één telefoontje verwijderd is van de mooiste vrouwen zonder enige verplichting. Bij een volgende afspraak ontmoet hij ‘S’ (Michelle Williams), een vrouw die hij al lang van een afstand bewondert en waar hij – tegen de regels in – voor lijkt te vallen. Jonathan denkt dat hij het voor elkaar heeft, maar ontdekt dan dat de verwisseling van telefoons met Wyatt onderdeel was van een groter plan. Hoe meer Jonathan probeert te ontsnappen uit een web van chantage en intriges, des te meer raakt hij verstrikt in Wyatts dodelijke wereld. Waar niets is wat het lijkt…

deception_1

Ons verdict: Deception werd bij zijn release compleet de grond ingeboord door de meeste recensenten. Toen de 25 miljoen dollar kostende erotische thriller dan eindelijk in de bioscopen belande, ging er weinig verrassend geen hond kijken. De prent bracht wereldwijd nog niet eens 15 miljoen dollar op. Toch is Deception geen ramp van een film. Toegegeven, het scenario van Mark Bomback (Die Hard 4.0, Race To Witch Mountain) bevat meer gaten dan een stevige blok Emmentaler, terwijl de onlogischheden en onwaarschijnlijkheden elkaar in een sneltempo opvolgen. Toch is er filmtechnisch weinig tot niets op het speelfilmdebuut van Marcel Langenegger aan te merken. De film ziet er glad uit en heeft een vlot tempo, met vakkundig camerawerk. Bovendien wist de beginnende regisseur een cast bij elkaar te krijgen om U tegen te zeggen! Ewan McGregor en Hugh Jackman zijn zoals steeds prima en sommige dialogen tussen deze twee sterren geven bijna letterlijk vonken. Michelle Williams is op haar beurt dan weer voldoende mysterieus en charismatisch, terwijl klassedames als Charlotte Rampling, Natasha Henstridge en Maggie Q sensueel voorbijkomen in gedurfde gastoptredens. De erotiek spat misschien niet van het scherm à la Basic Instinct of Body Of Evidence, maar is toch voldoende prikkelend om te blijven boeien. De climax van Deception is tegelijk verrassend en bij de haren getrokken, met voldoende spanning. Ondanks de onwaarschijnlijkheden is de Deception een behoorlijke thriller, met een prima cast.

De Blu-ray: Het 2.40:1-beeld ziet er goed uit qua scherpte en detail. Het contrast is prima en het zwartniveau is strak. De warme en volle kleuren ogen natuurlijk en het beeld blijft gespaard van storende onvolmaaktheden. De Engelse Dolby TrueHD 5.1-track klinkt eveneens prima, met goed verstaanbare dialogen en een nette weergave van de aanwezige omgevingsgeluiden en filmmuziek. In direct vergelijk met de Engelse DTS 5.1-track heeft het TrueHD 5.1-spoor wat meer body en verdient dan ook de voorkeur. Ruis of storingen zijn – zoals te verwachten bij een recente film als dit – helemaal niet aanwezig. Bij het opstarten van de film krijg je automatisch de geweldige trailer van één van de grootste verrassinghits van dit jaar: Taken! In het submenu van de extra’s zijn dan weer zaken te vinden als weggeknipte scènes en een alternatief einde, maar ook de twee featurettes “Club Sexy” – over echte seksclubs zoals uit de film – en “Exposing Deception” – een typisch kijkje achter de schermen van de opnames. De bioscooptrailer is eveneens aanwezig.

2 thoughts on “Deception Blu-ray review”