Soylent Green DVD review

soylent-greenSoylent Green ***

Regie: Richard Fleischer

Met: Charlton Heston, Leigh Taylor-Young, Chuck Connors, Edward G. Robinson, Joseph Cotton

Speelduur: 93′

Prima klassieke sciencefiction/thriller uit 1973.

Het verhaal: Thorn (Charlton Heston) is een vastberaden detective die in 2022 de donkere straten van een vervuild en overbevolkt New York afschuimt, op zoek naar een meedogenloze moordenaar. Het spoor leidt echter naar een verbijsterende ontdekking…

soylent-green-robinson

Ons verdict: In de sciencefictionklassieker Soylent Green schetst regisseur Richard Fleischer op realistische wijze een donkere en grimmige toekomst. Hoewel sommige zaken best gedateerd zijn, is het best schokkend om te zien dat behoorlijk wat zaken die in de film aan bod komen vandaag nog steeds brandend actueel zijn! Ondanks het feit dat Soylent Green behoorlijk traag op gang komt, is het een interessante en op de juiste momenten spannende prent vol actie, intriges en prima acteerprestaties. Visueel zit het eveneens allemaal snor en Fleischer blikt de film vakkundig in, met enkele visuele hoogstandjes. De climax zal niet iedereen kunnen bekoren, maar dat neemt niet weg dat Soylent Green een spannende en goedgemaakte sciencefictionprent is, die regelmatig de nagel los op de kop slaat!

De DVD: Het anamorfische 2.40:1-beeld oogt voldoende scherp en zuiver, met af en toe beeldflikkeringen en filmgrain. De kleuren ogen natuurlijk, maar hebben de typische seventies-aanblik. De Engelse mono-track klinkt zeker niet slecht, met zuivere en goed verstaanbare dialogen. Ruis en storingen blijven netjes binnen de perken. Er zijn verrassend genoeg behoorlijk wat bonus features aanwezig, met als eerste een audiocommentaar die werd ingesproken door regisseur Richard Fleischer en actrice Leigh Taylor-Young. Het is een informatieve en boeiende track vol weetjes en amusante anekdotes over het maken van de film in kwestie. In de tien minuten durende featurette “A Look Into the World of Soylent Green” krijg je te zien hoe de film afweek van het bekende sciencefictionpatroon uit die tijd. Vervolgens is er een eerbetoon aan acteur Edmond G.Robinson (5 min.) en de originele bioscooptrailer.

Bekijk hier de trailer: