Iedereen die voor de hedendaagse filmindustrie werkt en zegt dat ze geen vrees hebben voor de toekomst, is niet goed wijs. CEO’s die het schip verlaten (Paramount & Sony Pictures), Chinese investeerders die afhaken,… Alle grote Amerikaanse studio’s beginnen intussen te lijden onder de dreiging van het illegaal downloaden / legale streamingdiensten en dat kan voor heel wat opschudding zorgen. Er gaan immers geruchten dat Hollywood bereid is om zijn ’90-dagen na release’-dogma aan banden te leggen en dat kan voor de grootste revolutie zorgen sinds de opkomst van de DVD.
Hoe komt het dat filmstudio’s nu pas open staan voor vroegere home entertainment releases? De grote filmstudio’s maken momenteel deals met de grootste bioscoopexploitanten om een percentage van hun digitale verkoop te delen met grote bioscoopexploitanten zoals AMC & Regal in de Verenigde Staten. Bioscoopexploitanten staan open voor de suggestie, gezien ze ondanks hogere omzetten angst hebben van dalende bezoekers per individuele locatie. BEA berichtte dat de Belgische bioscopen om en bij de 19,4 miljoen bezoekers aantrok in 2017, een daling van 8,22% in bezoekers en 5,83% in ticketverkoop. In België kunnen de grote bioscoopketens nog geen commentaar geven op deze evolutie, maar het is duidelijk dat er naar een globale oplossing moet gezocht worden over heel de sector heen wat betreft het respecteren van de windows tussen bioscoop- & home entertainment releases. Nieuwe verkoopstrategieën zoals opgebouwd in de Verenigde Staten zijn met andere woorden niet ondenkbaar in ons land naar de toekomst toe. Er zijn 2 grote kampen onder The Big Six. Universal & Warner Bros. zijn bereid om naar 30 dollar per film te gaan na een tijdsperiode van om en bij de 20 – 30 dagen, terwijl zowat alle andere grote filmstudio’s zoals Walt Disney Company, Sony Pictures, 20th Century Fox & Paramount Pictures bereid zijn om 50 dollar per film te vragen na meer dan 45 – 60 dagen. Op zich is dit een logische evolutie, gezien zowel Universal Pictures als Warner Bros. bezit zijn van grote telecombedrijven zoals Comcast & AT&T en daardoor interessantere modellen kunnen aanbieden.
Wanneer is het zover volgens ons? Moeilijk te zeggen. Ieder filmstudio gaat momenteel op zichzelf om met de nieuwe realiteit. Zo ziet Disney vooral een toekomst in grootschalige franchises zoals Star Wars & Marvel die nog steeds voer zijn voor de hedendaagse cinema. Fox, dat een onderdeel is van News Corp van mediamagnaat Rupert Murdoch, houdt alle opties open met televisiezenders zoals FX & FOX en als eigenaar van BSkyB heeft het ook een telecom-optie in de grotere Europese landen. De kans dat er nieuwe spelers zullen ontstaan zoals dit reeds het geval was met o.m. HBO, Netflix & Amazon Prime, is ook groot, gezien er reeds Hollywood-sterren zoals Steven Spielberg, J.J. Abrams & Peter Jackson bereid zijn om te investeren in nieuwe digitale initiatieven. Anderen zoals Christopher Nolan, James Cameron & Martin Scorsese zijn dan weer fors tegen bioscoopfilms die meteen on demand beschikbaar komen. Apple overweegt het idee om films op te kopen en exclusief te distribueren op iTunes, terwijl grote adverteerders zoals BMW & Pepsico overwegen films te kopen om hun producten te introduceren.
Alleszins, de markt is sinds 2010 opgebroken en we wachten met argusogen af op een Brave New World…