Space Chimps Blu-ray review

spaceSpace Chimps***

Regie: Kirk De Micco

Met: Andy Samberg, Cheryl Hines, Jeff Daniels, Patrick Warburton, Stanley Tucci

Speelduur: 81′

Geen artistieke hoogvlieger, maar dankzij enkele prima grappen en een vlot tempo nog best genietbaar!

Het verhaal: Als een ruimtesonde van het Space Kantoor buiten de melkweg verdwijnt wordt Ham de 3e (Andy Semberg) , de kleinzoon van de allereerste ruimtechimpansee, gerecruteerd om de sonde terug te vinden. Maar Ham is een vrolijke circusartiest die liever lol trapt dan in de voetstappen treedt van zijn dappere grootvader. Samen met zijn teamchimps Luna (Cheryl Hines) en Titan (Patrick Warburton)) wordt hij toch de ruimte in geschoten. Ze belanden op een andere planeet en moeten daar alles op alles zetten om de vredige bewoners te verlossen van een gemene dictator. Daar leert Ham de 3e pas echt wat moed betekent en verandert hij in een ware held…

space-chimps2

Ons verdict: Space Chimps hoort duidelijk in een andere (lees: lagere) categorie thuis dan eerdere Pixar- en Dreamworks-pareltjes. De animaties zijn vaak erg simpel, zonder al teveel textuur en realisme. Ook de achtergronden zijn vaak behoorlijk saai en sommige onderdelen zijn dikwijls letterlijk bewegingsloos. De apen zelf zijn dan weer wel behoorlijk knap geanimeerd en er is ook duidelijk ook meer geld gestopt in de ruimtesequenties. Vooral de ruimtelancering en de scènes waarin de raket net de dampkring verlaat, ze zijn zelfs behoorlijk realistisch. Jammer genoeg zijn de creaturen en de omgeving van de planeet al heel wat minder gedetailleerd! Het scenario van de animatieprent is evenmin bijzonder en de zogenaamd ‘volwassen’ knipogen naar sciencefiction- en filmklassiekers hebben de subtiliteit van een olifant in een porseleinkast. Gelukkig wist debuterend regisseur Kirk De Micco een talentvolle voicecast aan te trekken. Hoewel de cast grotendeels bestaat uit nobele onbekenden, slaagt iedereen er met vlag en wimpel in om de personages genoeg leven en persoonlijkheid te geven zodat je toch geboeid blijft kijken. Bovendien bevat Space Chimps een aantal geslaagde grappen en heeft de film een snedig tempo, zodat we toch neigen naar de positieve kant voor deze CGI-animatieprent. Kortom, leuk om eens te huren!

De Blu-ray: Het 2.35:1 HD-beeld is over het algemeen scherp, met een prima contrast en schaduwdetail. Het zwartniveau is bevredigend en de overige kleuren ogen mooi helder. De achtergronden ogen soms wat aan de softe kant, maar voorts is het beeld dik in orde. De Engelse Dolby TrueHD 5.1-track klinkt warm en voldoende dynamisch, met een fraaie weergave van de filmmuziek, de geluidseffecten en de goed verstaanbare dialogen. De subwoofer draagt zijn steentje bij en zorgt voor de nodige ondersteuning. Ruis of andere storingen zijn gelukkig niet aan de orde.
Er zijn jammer genoeg geen extra’s te ontdekken.

Bekijk hier de originele trailer: