Jimmy And Judy DVD review

jimmy-and-judyJimmy And Judy***

Regie: Randall Rubin en Jon Schroder

Met: Edward Furlong, Rachael Bella, A.J. Buckley, William Sadler

Speelduur: 95′

Prima debuut van Rubin en Schroder, met uitstekend acteerwerk!

Het verhaal: De verliefde teenagers Jimmy (Edward Furlong) en Judy (Rachael Bella) reizen door de staten van de Verenigde Staten, op zoek naar een beter leven. Samen komen ze erachter dat hun land schijnheilig en materialistisch is, en overspoeld is met drugs en geweld. Ze nemen hun door rebellie, liefde en woede doortrokken avonturen op met een digitale camera. Vooral de driftige Jimmy voelt zich meer en meer geprovoceerd en kan de situatie steeds slechter aan, tot er op een of andere manier geen enkele uitweg meer lijkt te zijn…

jimmy_and_judy

Ons verdict: De cover is behoorlijk lyrisch over Jimmy And Judy, maar uw dienaar laat zich niet zo makkelijk in de luren leggen door enkele slim geplaatste marketingslogans. Met de nodige gereserveerdheid begonnen we aan het speelfilmdebuut van de onhafhankelijke filmmakers Randall Rubin en Jon Schroder. Maar het moet gezegd dat Rubin en Schroder inderdaad een uitstekende roadmovie hebben gemaakt, met respectvolle invloeden van Oliver Stone’s Natural Born Killers maar ook Bonnie And Clyde. Edward Furlong (Terminator 2: Judgment Day, American Heart) is perfect gecast als de loserachtige en kettingrokende papzak Jimmy, die met zijn digitale camera de eentonigheid en de triestheid van het leven, maar ook de duistere kanten van de menselijke ziel vastlegt. Ik leg nog eens de nadruk op ‘perfect’, want het voormalige tieneridool is tegenwoordig jammer genoeg niet veel meer dan een opgeblazen, kettingrokende schaduw van de ster die hij ooit was. Toch is het verbazingwekkend hoe sterk hij soms staat te acteren in Jimmy And Judy en zijn meeslepende vertolking doet soms een beetje denken aan nihilistische Stoic van de controversiële Uwe Boll. En als u zich trouwens afvraagt hoe het komt dat de vonken tussen Edward Furlong en Rachael Bella er zo realistisch vanaf springen, dan is dit te verklaren door het feit dat Furlong en Bella in het echte leven getrouwd zijn en al een zoontje hebben. De belangrijkste bijrollen worden ingevuld door bekende karakteracteurs zoals onder andere A.J. Buckley en William Sadler. Vooral deze laatste is geweldig als de geflipte leider van een sekte. Jimmy And Judy is aan de basis een verhaal van echte liefde, maar verteld dit aan de hand van seks, bikkelhard geweld en krankzinnige dialogen. De film verveelt geen moment, gaat lekker vlot vooruit en is vaak tegelijk meeslepend en spannend. De conclusie is passend grimmig en donker. Hoewel Jimmy And Judy uiteindelijk geen meesterwerk is (daarvoor is de film soms iets te stuurloos), ben ik zeker en vast benieuwd naar wat de twee cineasten nog zullen maken. Ook Furlong bewijst dat hij nog niet helemaal afgeschreven is! Jimmy And Judy wist overigens een aantal prijzen binnen te halen op diverse filmfestivals. Kortom, een tip voor de liefhebbers van meedogenloze cinema à la Natural Born Killers!

De DVD: Het anamorgische 1.85:1-beeld ziet er degelijk uit, met een bevredigende scherpte en een prima contrast. Het zwartniveau oogt strak, terwijl de overige kleuren er natuurlijk uitzien. Vuiltjes en beschadigingen vormen geen probleem en ook filmgrain en digitale compressiefoutjes blijven netjes binnen de perken. De Engelse Dolby Digital 5.1-track klinkt prima, met een nette weergave van de aanwezige filmmuziek en geluidseffecten. De heldere dialogen komen zoals het hoort uit de middenste luidspreker en zijn over de hele lijn goed te verstaan. Het geluidsbeeld wordt nergens echt spectaculair opengetrokken, maar de subwoofer onderlijnt waar nodig en ruis of andere storingen zijn niet aan de orde. Naast een behoorlijk boeiende audiocommentaar, zijn er ook nog een aantal uitgebreide scènes te vinden.

Bekijk hier de originele bioscooptrailer: