Dying Breed Blu-ray review + wedstrijd!!!

dying-breedDying Breed***

Regie: Jody Dwyer

Met: Nathan Phillips, Leigh Whannell, Mirrah Foulkes, Melanie Vallejo

Speelduur: 92′

Hoewel de film verre van origineel is, staat Dying Breed bol van de prima kippelvelmomenten!

Het verhaal: Tijdens een expeditie in de uitgestrekte wouden van Tasmanië – waarin volgens de mythen al heel lang de kannibalenstam “Pieman” zijn praktijken uitoefent – ontdekken de zoöloge Nina (Mirrah Foulkes), haar vriend Matt (Leigh Whannell) en zijn op feestjes beluste makker Jack (Nathan Phillips) een afgrijselijk gemuteerd gebroed. De gedegenereerde rednecks lijken nakomelingen van de beruchte “Piemans” te zijn en willen maar één ding: Hun clan moet overleven en wel tegen elke prijs! Maar wat gebeurt er met de indringers in hun leefwereld…

dying-breed-pic

Ons verdict: Naast Frankrijk en Groot-Brittannië is ook Australië een filmland dat er de laatste jaren in slaagt om de Amerikaanse horrorproducties te doen verbleken. Na Greg McLean (Wolf Creek, Rogue) profileert Jody Dwyer zich ook als een Australisch horrortalent met Dying Breed. Hoewel de vergelijkingen met The Texas Chainsaw Massacre en The Hills Have Eyes nooit ver weg zijn, was dit ook het geval in horrortoppers zoals Wrong Turn, Frontiere(s) en Eden Lake. Het gebrek aan originaliteit vangt Dwyer op met een goed tempo, dynamische regie en enkele ijzingwekkende horrormomenten. De speciale effecten zijn klassiek effectenwerk en zijn over de hele lijn geslaagd te noemen. Hoewel Dying Breed niet supergoor is, bevat de film enkele schokkende scènes die niet geschikt zijn voor kijkers met een zwakke maag! In de cast herkennen horrorliefhebbers ongetwijfeld Nathan Phillips uit Wolf Creek en Leigh Whannell uit Saw. Deze twee horrorgezichten, maar ook de rest van de cast leveren geloofwaardig acteerwerk af. Hoewel Dying Breed zoals eerder aangehaald verre van origineel is, maken de geslaagde spanning, het prima acteerwerk en de realitische speciale effecten véél goed! Kortom, een aanrader voor de liefhebbers van horror!

De Blu-ray: Het 1.78:1 HD-beeld is scherp, met een goed contrast en een prima schaduwdetail. De zwarte tinten zijn solide en de kleuren ogen soms somber, maar altijd natuurlijk. Er is hier en daar wat filmische korrel aanwezig, maar beschadigingen en vuiltjes blijven netjes afwezig. De Engelse Dolby Digital 5.1 DTS-HD-track klinkt goed, met een wijde waaier van geluidseffecten en een prima soundtrack. De dialogen komen helder en verstaanbaar uit de middenste speaker, terwijl de subwoofer de boel netjes onderlijnt waar nodig. Ruis, kraakjes en andere storingen zijn gelukkig niet aanwezig. De Blu-ray bevat naast de audiocommentaar en een handvol weggeknipte scènes, ook een prima ‘Making of’-featurettes en wat interviews.

Bekijk hier de trailer:

2 thoughts on “Dying Breed Blu-ray review + wedstrijd!!!”

1. Dankzij distributeur DFW kunnen we zowel een Blu-ray, als een DVD weggeven van deze Australische horrortopper!