Forgotten Scares Telenet à la carte recensie

Forgotten Scares : An In-depth Look at Flemish Horror Cinema ****

Regie: Steve De Roover

Met (bijdragen van): Jan Verheyen, Rob Van Eyck, Harry Kümel, Sven De Ridder, Evelien Bosmans, Pieter Van Hees, Jonas Govaerts

Speelduur: 96′

Bekijk deze heerlijk entertainende én leerrijke documentaire nu op video-on-demand (via Telenet à la carte) als je houdt van gelijkaardige cultdocu’s als Not Quite Hollywood, American Grindhouse en Machete Maidens Unleashed. Of wanneer je in lang vervlogen tijden wel eens een Nacht Van De Wansmaak bijwoonde.

Het verhaal: Onze voormalige MoviePulp-collega Steve De Roover ontkracht het gerucht dat Welp uit 2014 de allereerste Vlaamse horrorfilm zou zijn, en graaft tot in de diepste kerkers van de Vlaamse (horror)filmgeschiedenis … met behulp van de makers en andere kenners.

Ons verdict: Ik hoor sommige trouwe MoviePulp bezoekers al zuchten. Hoe kunnen wij nu objectief oordelen over iets dat gemaakt werd door een voormalige collega? Wel dat kan éénvoudig. Ten eerste de maker van Forgotten Scares, Steve De Roover, heeft ons al reeds jaren verlaten om zich met succes te wagen in de échte filmwereld. En ten tweede hoewel met name ondergetekende oprecht kan genieten van dit soort cultdocu’s ben ik verre van een hardcore horrorfan, én kan ik 90% van de veelal exploitation films die voorbijkomen niet uitkijken wegens gewoon té slecht. Mijn guilty pleasures situeren zich eerder bij foute macho-actievehikels dan bij bloederige gore.

In kleine dosissen zijn zelfs de meest goedkope horror prenten echter wel voor éénieder met een beetje filmhart te genieten. Dat wist Jan Verheyen toen hij destijds rondtoerde met zijn Nacht Van De Wansmaak. Anders dan Verheyen doet De Roover (wél een hardcore horror fan) zelden verneukeratief over zelfs de meest van de pot gerukte films (SS Torture Hell, red.) die passeren in Forgotten Scares. In tegendeel, net als bij pakweg Not Quite Hollywood, dé docu over Ozploitation, voel je gewoon de liefde voor het genre uit de camera vloeien.

Hij wist ook een heel aantal grote namen uit het genre en daarbuiten voor zijn camera te halen met onder andere oervader Harry Kümmel, schandaalfilmer Rob Van Eyck (bekend/berucht van The Afterman, red.), Jonas Govaerts (Welp, red.), Pieter Van Hees (Linkeroever, red.) en de alomtegenwoordige Jan Verheyen – die met de slasherachtige thriller Alias één van de zeldzame flops uit zijn carrière draaide.

Het enige jammere, maar daar kunnen de makers niets aan doen, is dat Forgotten Scares is gedraaid en gemonteerd vóór het succes van televisiereeksen als Beau Séjour en Tabula Rasa van afgelopen jaar in volle prime-time op één en op Netflix. Toegegeven géén van beiden zijn horror pur sang, maar ze zijn wel het bewijs dat mainstream Vlaanderen openstaat voor psychologische thrillers, en ook op zondagavond méér inspanning wil leveren dat bij de gemiddelde Witse-herhaling.

Misschien ligt daar wel dé toekomst van horror en afgeleiden in Vlaanderen – op TV en in streamingdiensten waar ze wel hun ‘niche’ publiek bereiken? We helpen het Steve, en vele liefhebbers met hem hopen!

Bekijk alvast de trailer van Forgotten Scares.