Outlander Blu-ray review

Outlander coverOutlander****

Regie: Howard McCain

Met: James Caviezel, Sophie Myles, Jack Huston, John Hurt, Ron Perlman

Speelduur: 115′

Verrassend leuke actie/sciencefictionprent, met een solide cast!

Het verhaal: Ten tijde van de hoogtijdagen van de Vikingen landt de buitenaardse man Kainan (James Caviezel) op de aarde. Kainan is echter niet alleen gekomen; het buitenaardse roofdier Moorwen heeft hem vergezeld. Deze twee gezworen vijanden zetten hun strijd voort op de aarde. Om Moorwen te verslaan, zoekt Kainan hulp bij de Vikingen. Met alle gevolgen vandien…

outlander pic

Ons verdict: Het is bizar hoe sommige bigbudget Hollywoodfilms volledig genegeerd (of over het hoofd gezien) worden door of het studiosysteem, of het grote bioscooppubliek. Outlander is een epische mix tussen sciencefiction, horror en actie/avontuur met een prijskaartje 50 miljoen dollar, die – met uitzondering van het festivalcircuit – amper de reguliere bioscoopzalen haalde. Een absolute zonde, want Outlander bulkt van het entertainment, met daarbovenop een niet alledaagse, doch solide cast. Je zou het hem trouwens niet nageven, maar Jim Caviezel (Frequency, The Passion of the Christ) is een geloofwaardige actieheld, met genoeg charisma en fysieke uitstraling om geloofwaardig deze actiefilm te dragen. De acteur krijgt krachtig weerwerk van een met testosteron-beladen B-cast, met verder prima acteurs als John Hurt en Ron Perlman. Voormalig televisieregisseur en Underworld: Rise of the Lycans-scenarist Howard McCain slaagt er in om een boel uiteenlopende genres netjes met elkaar te verzoenen, zonder teveel in ‘campy’ exploitation-grondgebied verzeild te geraken. De speciale effecten zijn erg degelijk, met daarbovenop een aantal prima knokscènes. Je moet het allemaal niet te serieus nemen, maar gewoon rustig achteruit in de zetel ploffen en al het spektakel, stoere Vikingen, de stevige actie en coole buitenaardse creaturen op je af laten komen! Kortom, deze Outlander is warm aanbevolen voor de fans van actie en spektakel!

De Blu-ray: Het fraaie widescreen-formaat heeft tijdens de daglicht scènes een prima scherpte, met goede definitie, een mooi hoog contrast en heldere, realistisch ogende kleuren. Tijdens de vele nachtscènes, verliest de transfer helaas wat diepte en detail en dit is toch een beetje jammer. Zeker voor een Full-HD Blu-ray transfer! Gelukkig is het beeld verder vrij van beschadigingen, vuiltjes, edge-enhancement en andere ellende. De Engelstalige DTS-HD Master Audio 5.1-track is gelukkig geen teleurstelling, met een ruimtelijk en dynamisch geluidsbeeld. De actie komt netjes tot leven en het geheel wordt mooi ondersteunt door de subwoofer. De dialogen zijn over de hele lijn uitstekend te verstaan en komen netjes uit de middenste luidspreker. Ruis of kraakjes vormen eveneens geen enkel probleem. Jammer genoeg staat er helemaal geen bonusmateriaal op de schijf. Een ware doodzonde, want deze spektakelprent schreeuwt om een informatieve commentaartrack en een diepgravende ‘Making of’-documentaire!

Bekijk hier de originele bioscooptrailer:

Warning: Undefined array key -1 in /home/public/sites/www.moviepulp.be/wp-content/plugins/gd-rating-system/d4plib/core/d4p.wpdb.php on line 345

One thought on “Outlander Blu-ray review”