Smokin’ Aces review

Smokin AliciaSmokin’ Aces***

Regie: Joe Carnahan (Narc**** )

Met: Ben Affleck, Common, Andy Garcia, Alicia Keys, Ray Liotta, Jeremy Piven, Ryan Reynolds en een hoop geschifte killers en neonazi’s … .

Speelduur: 108’

Ga kijken als je hield van: Domino***, Snatch**** en het hele oeuvre van Quentin Tarantino.

smoking aces

Het verhaal: Buddy ‘Aces’ Israel is een has been Las Vegas-entertainer die om zijn eigen hachje te redden tegen de maffia gaat getuigen. Uiteraard valt dit niet in goede aarde bij La Cosa Nostra. Wanneer godfather Primo Sparazza één 1 miljoen dollar biedt voor het hart (!) van Aces duurt het dan ook niet lang tot huurmoordenaars, borgstellers en de FBI er zich mee gaan bemoeien … .

Ons verdict: Van bij de opening blijkt overduidelijk dat regisseur Carhanan zeer goed heeft naar Tarantino, Guy Ritchie en Tony Scott heeft gekeken. Alle stijlkenmerken van de postmoderne gangsterfilm zijn aanwezig. Een enorm aantal personages (die dmv zeer grote onscreen-titels aan ons worden voorgesteld), de gitzwarte humor, minutenlange dialogen die het plot geen meter vooruit helpen en extreem bloederig filmgeweld dat er zover over gaat dat het puur entertainment wordt.

Smokin’ Aces biedt niets dat de geoefende filmliefhebber niet al elders beter heeft gezien. Dat dit desondanks één van de guiltiest pleasures van het jaar is, heeft dit heerlijk tussendoortje vooral te danken aan de allstar-cast. Van de altijd geweldige Liotta en Garcia tot een verassend goeie Affleck, iedereen heeft zich schijnbaar rot geamuseerd tijdens de opnames en dat komt ook naar voren in hun acteerprestaties. Het zijn echter de minder bekende gezichten uit de cast die Smokin’ Aces naar een hoger niveau brengen. Jeremy Piven levert alweer (zie ook de hilarische HBO comedy Entourage) een prachtprestatie af als de verlepte loser uit de titel. Alicia Keys ziet er bijzonder sexy uit als een van twee walletjes etende huurmoordenares. Haar scènes met Common (een andere grootheid uit de hedendaagse hiphop & R’nB-scène) geven een broodnodige dosis waarachtige emotie en ziel aan deze oppervlakkige misdaadprent. Ook een intense Ryan Reynolds overtuigt als één van de weinige eerlijke personages uit het ensemble.

Voeg hierbij de swingende soundtrack, enkele fantastische shootouts, de flitsende regie, genoeg plottwists om tot op het einde te boeien en je krijgt een klein aanradertje voor iedereen die kan genieten van een dosis geweldadige filmnonsens.

2 thoughts on “Smokin’ Aces review”