Gamer Blu-ray review

gamerGamer****

Regie: Mark Neveldine en Brian Taylor

Met: Gerard Butler, Amber Valletta, Michael C. Hall, Kyra Sedgwick, Alison Lohman, Chris Bridges

Speelduur: 95′

Uitstekende actieknaller van de makers van Crank*** en Crank: High Voltage**!

Het verhaal: Gamer speelt zich af in de nabije toekomst, waar de mens het vermogen en de technologie heeft om via de geest controle te krijgen over andere mensen. Dat wordt toegepast in een populair online game, waar miljoenen gebruikers kunnen inloggen om hun fantasieën uit te spelen. Door manipulatie van de geest heeft gamen een nieuwe dimensie gekregen, waarbij mensen nu niet spelen met een door de computer gegenereerd poppetje, maar met een mens van vlees en bloed. Kable (Gerard Butler) is zo iemand. Hij is een superster en cultheld die zich begeeft in de game “Slayers”, een spel bedacht door de gluiperige miljonair Ken Castle (Michael C. Hall). Hij wordt bestuurd door Simon (Logan Lerman), een jonge populaire gamer die altijd van zijn tegenstanders weet te winnen. Het is Kable’s doel om lang genoeg te overleven om uiteindelijk het spel te kunnen verlaten, zijn familie te bevrijden, achter zijn ware identiteit te komen, en om de mensheid te redden van Castle’s technologie…

Gamer1

Ons verdict: De eerste Crank-film wordt door veel actie- en gamefans omschreven als één van de betere videogamefilms, hoewel de film ironisch genoeg niet gebaseerd is op een videospelletje. Toch wisten Neveldine en Taylor enkele jaren geleden een film te maken die perfect de essentie en de adrenaline verhogende actie wist te vatten van diverse ‘shooters’ en geliefde spelletjes zoals Grand Theft Auto. Met Gamer gaan ze nog een stapje verder en wordt het duidelijk dat de twee filmmakers echte fans zijn van videogames. Gelukkig is het krankzinnige uit Crank 2: High Voltage (grotendeels) afwezig en bevat het door henzelf geschreven scenario meer lagen dan je op het eerste gezicht zou zeggen. Gamer is uiteraard een actiefilm – verwacht je aan een stortvloed van kogels, explosies, véél bloed en rollende spieren – maar toch bevat bijna elke scène een al dan niet subtiele commentaar op reality-tv, voyeurisme, mediamanipulatie en de vreemde drang van iedere mans naar roem en aandacht.

gamer2

Bovendien wisten de heren hun film verhaaltechnisch zo op te bouwen dat je vanaf de eerste tot de laatste seconde geboeid blijft kijken. Je leert alle personages kennen en hoe verder de film evolueert, hoe meer de puzzelstukjes op de juiste plaats beginnen te vallen. Neveldine en Taylor hadden een behoorlijk indrukwekkende cast voorhanden en het acteerwerk is dan ook erg goed, met enkele geslaagde en erg kleurrijke bijrollen. Vooral Gerard Butler (300, RocknRolla) bewijst voor eens en altijd dat hij het best past in harde actiefilmst. Ook Michael C. Hall (uit de geweldige televisiereeks Dexter) is uitstekend op dreef als de gluiperige slechterik van dienst. Het moment dat de twee titanen eindelijk lijnrecht tegenover elkaar staan (vooraf gegaan door een hilarisch muzikaal intermezzo) is knokwerk van de bovenste plank. Een mooie conclusie van een wervelende actieprent.

De Blu-ray: Het 1.85:1 HD-beeld is haarscherp, met een rijk detail, een puik contrast en levendige warme kleuren. Het beeld is grotendeels vrij van oneffenheden en het moet gezegd dat distributeur DFW een uitermate knappe Blu-ray beeldtransfer aflevert. Ook op het gebied van geluid is het duimen en vingers aflikken! De Engelse DTS-HD MA 5.1-track klinkt heerlijk over-the-top en bombastisch, met veel richting, een uitstekende plaatsing en een goede dynamiek. De dialogen klinken op hun beurt helder en over de hele lijn netjes verstaanbaar. Ruis en andere geluidsstoringen zijn gelukkig niet aan de orde. Qua extra’s is het helaas al iets minder euforisch en moeten we het in de Benelux stellen met 12 minuten aan B-roll footage en een collectie EPK-interviews met de voornaamste cast- en crewleden. Hoe dan ook een aanrader voor de liefhebbers van knallende actie en spektakel!

Klik hieronder voor de bioscooptrailer: