9 Blu-ray review

9****

Regie: Shane Acker

Met de stemmen van o.a.: Elijah Wood, Jennifer Connelly, Crispin Glover, Martin Landau

Speelduur: 80′

Weergaloze animatieprent van de makers van Beetlejuice en Night Watch!

Het verhaal: 9 (Elijah Wood), een kleine lappenpop, komt tot leven in een verwoeste wereld. Na een wereldramp is de mensheid uitgestorven. Bij toeval ontdekt 9 een kleine gemeenschap poppen. Zij verschuilen zich voor een heel leger van angstaanjagende machines die rondzwerven over het landschap om alle poppen te vernietigen. De poppen moeten in opstand komen om te kunnen overleven, maar 9 overtuigt hen ervan dat verstoppen geen oplossing is en dat ze moeten uitzoeken waarom de machines uit zijn op hun vernietiging…

Ons verdict: In 2005 kwam filmmaker Shane Acker aanzetten met zijn korte animatieprent 9. Deze elf minuten durende kortfilm werd zelfs genomineerd voor een Oscar en vorig jaar kreeg hij de kans van producenten Tim Burton en Timur Bekmambetov om er een langspeelprent van te maken. Het reultaat is een macaber sprookje, vol wonderlijke animatie en bij momenten grimmige actie. De diepgang van de animatie is erg knap en de origineel vormgegeven lappenpoppen hebben een bijna voelbare textuur. Ondanks dat de personages in essentie er bijna hetzelfde uitzien, slagen Acker en zijn cast vol grote namen er in om elk personage een eigen ziel mee te geven. Het tempo zit er ook al van bij het begin van de rit in en het geheel wordt extra aangedreven door een lekker bijpassende score van Danny Elfman. Het scenario is degelijk geschreven, maar erg diepgaand of mega-origineel kan je het uiteindelijk toch niet noemen. Toch zal dit euvel niets van uw kijkplezier wegnemen. 9 is een goed gemaakte ‘volwassen’ animatiefilm, die eerder gericht is op de groteren onder ons. De 30 miljoen dollar kostende film deed het niet slecht aan de wereldwijde kassa’s en bracht in totaal een dikke 50 miljoen dollar in het laatje. Het volgende project van Burton en Bekmamtov staat dan ook al op stapel!

De Blu-ray: Het 1.85:1 HD-beeld is haarscherp met een puik contrast en een uitstekende diepte en detail. De kleuren passen netjes bij de sfeer van de film en ogen natuurlijk. Het zwartniveau is solide en het beeld is vrij van storende onvolmaaktheden. De Engelse DTS-HD Master Audio 5.1-track klinkt warm en dynamisch, met heldere en goed verstaanbare dialogen. De muziek komt prima tot haar recht, terwijl ruis, kraakjes en andere storingen geen enkel probleem vormen. De subwoofer gaat op zijn beurt goed door in het laag. Naast een chique ogende kartonnen sleeve, bevat de Blu-ray nog een resem extra’s op het schijfje. Zo leveren regisseur/schrijver Shane Acker, animator Joe Ksander, Ryan O’Laughlin en monteur Nick Kenway een boeiende audiocommentaar af, vol interessante weetjes en anekdotes over het tot stand komen van deze fantasierijke animatiefilm. Vervolgens ontdekken we maar liefst vijf verwijderde scènes en een aantal featurettes die onder andere handelen over de overgang van de kortfilm naar de langspeler (“The Long and Short of It” – 16 min.), het uitzicht (“The Look of 9” – 13 min.) en het uitwerken van de verschillende personages uit de prent (“Acting Out” – 5 min.). De kers op de taart is de originele gelauwerde kortfilm, die je kan bekijken met optionele audiocommentaar van regisseur Shane Acker en animator Joe Ksander.

Bekijk hier de originele bioscooptrailer: