Les Aventures Extraordinaires d’Adèle Blanc-Sec review

Les Aventures Extraordinaires d’Adèle Blanc-Sec ***

Regie: Luc Besson (The Fifth Element, Léon)

Met Louise Bourgoin, Mathieu Amalric, Laure de Clermont-Tonnerre, …

Speeltijd:105′

Ga kijken als je hield van avonturenfilms zoals Indiana Jones, National Treasure, Tomb Raider,…

Het verhaal: Adèle Blanc-Sec is een avonturierster, journaliste en schrijfster uit begin 20ste eeuw met een gebroken hart. Haar tweelingszus Agathe kwam 5 jaar geleden ongelukkig tot het leven nadat ze de zusterstrijd aanging in een tennismatch tegen Adèle en daardoor voelt de archeologe zich schuldig. Ze is vastberaden om haar zus terug tot leven te wekken door raad op te zoeken bij de hoofddokter van farao Ramses II.Ons verdict: La France heeft vanaf nu haar eigen Lara Croft! Ze komt uit de gedachten van creatief genie Luc Besson, noemt Adèle Blanc-Sec en wordt gespeeld door de frivole actrice Louise Bourgoin. Laatst genoemde levert een indrukwekkende rol af. De spraakmakende avonturenfilm van Franse origine kopieert niet klakkeloos Hollywood, maar probeert haar eigen ‘touch’ te brengen aan het genre. Je krijgt dus een avonturenfilm met minder actie, meer humor, een vleugje chauvinisme en heel wat Franse drama. Les Aventures Extraordinaires d’Adèle Blanc-Sec kent een goede start met leuke fantasieën en special effects, maar valt stil na 30 minuten waarbij het van oorsprong maar een kinderfilm blijft. Begrijp me niet verkeerd: de film is origineel, vernieuwend en alles behalve een rommelige speelgoedfilm, maar het verhaal treedt zich niet tot de volwassen sfeer ondanks het nodige bloot in de film. Daarvoor mist het net dat tikkeltje ernst.

Besluit: Les Aventures Extraordinaires d’Adèle Blanc-Sec is geen topper, maar wel origineel in zijn genre. Bekijk onderaan een leuke passage uit deze Franstalige film: