BIFFF 2010: The Crazies (2010) review

The Crazies (2010)****

Regie: Breck Eisner

Met: Timothy Olyphant, Radha Mitchell, Joe Anderson, Danielle Panabaker

Speelduur: 101′

Prima remake van de gelijknamige George A. Romero klassieker, met een sterke cast! Verschijnt mei 2010 in de reguliere bioscopen.

Het verhaal: David Dutton (Timothy Olyphant) is de sheriff van Ogden Marsh, een klein Amerikaans stadje waar iedereen elkaar kent en misdaad geen probleem vormt. Dit alles veranderd abrupt wanneer een bewoner met een geladen geweer komt opdagen op een lokale baseball-wedstrijd. David wordt gedwongen om te schieten wanneer deze weigert zijn geweer neer te leggen. Het stadje staat vanaf dan in rep en roer, mede omdat steeds meer voorheen erg brave bewoners zich erg gewelddadig beginnen te gedragen…

Ons verdict: The Crazies is de zoveelste remake, dit keer van de gelijknamige George A. Romero film uit 1973. Ondanks dat het origineel uitgroeide tot een cultklassieker in het genre was het maar een trage en niet altijd even evenwichtige voorloper van 28 Days Later. Die film had zeker en vast zijn momenten, maar deze moderne herwerking van Breck Eisner (Sahara) is op elk gebied stukken beter. Het scenario kreeg een prima update van talentvol genrescenarist Scot (The Texas Chainsaw Massacre, The Machinist), vol behoorlijk intense momenten en genoeg spanning om van begin tot eind te blijven boeien. Net als het origineel doet de film wat denken aan Dawn of the Dead en dit is ook hier het geval, maar dankzij een vol tempo, vakkundige regie van Eisner en een prima cast vergeef je dit snel.

Timothy Olyphant is prima gecast als de sheriff, terwijl de meest sterke vertolking komt van de onderschatte actrice Radha Mitchell (Pitch Black, Silent Hill). Danielle Panabaker (Friday The 13th) heeft niet veel omhanden, maar dat maakt Joe Anderson weer goed met zijn doorleefde, bij momenten angstaanjagende vertolking. Over angst gesproken, deze nieuwe The Crazies bevat enkele zeer geslaagde horrormomenten, zonder gratuit te willen zijn, en de speciale effecten zijn over de hele lijn prima. Toch is het een beetje jammer dat regisseur Eisner zoveel terugvalt op de zogenaamde ‘jump scares’ en de daarbij horende luide geluidseffecten. Hoe dan ook The Crazies anno 2010 is een aanrader voor de liefhebbers van vlot gemaakte horrorfilms, vol spanning en sensatie. De prent werd in thuisland Amerika een behoorlijk succes – met een opbrengst van net geen 40 miljoen dollar – en zal het bij ons ongetwijfeld eveneeens erg goed doen. Allen daarheen (vanaf mei 2010)!

Bekijk hier de briljante bioscooptrailer:

3 thoughts on “BIFFF 2010: The Crazies (2010) review”

1. Inderdaad uitstekende actiehorrorfilm met een fijne cast. Waarschijnlijk de beste remake uit het genre sinds Dawn of the Dead. Aanrader!