Exclusieve review: Scott Pilgrim vs. The World

Scott Pilgrim vs. The World ****1/2

Regie: Edgar Wright (Shaun of the Dead)

Met: Michael Cera, Mary Elizabeth Winstead, Kieran Kulkin, Anna Kendrick, Chris Evans

Speelduur: 110′

Ga kijken vanaf 1 december als je houdt van het gelijknamige comic book en 8 bit arcade games.

Het verhaal: Scott Pilgrim (Micheal Cera) heeft het allemaal. Goede vrienden, een minderjarige vriendin en hij speelt bas in een coole rockband. Dit verandert allemaal als de mysterieuze Ramona Flowers (Mary Elizabeth Winstead) zijn leven en dromen komt binnen geskate. Scott is direct verliefd, maar zal om haar hart te winnen en zichzelf te bewijzen haar “7 Evil Exes” moeten verslaan … .

Het verhaal: Aangezien ik al een grote fan van Bryan Lee O’Malley comicbook reeks was, zat ik al te hongeren na de eerste teaser poster van Scott Pilgrim. Natuurlijk is het dan verklaarbaar dat deze fanboy zich zo hard ergerde aan de Vlaamse releasedate (01/12/10 – 4 maanden na de US release, red.) dat ik de dag van de Engelse release de eerste Eurostar genomen heb richting London. Die avond nog zat ik al in de cinema op Leicester Square. De zaal liep vol met mensen van allerlei leeftijden, leeftijden die zo hoog opliepen dat ik bijna dacht “Jij gaat u zo hard vervelen de komende twee uur…” Maar het tegendeel werd al meteen bewezen. Een 8BIT versie van het Universal Logo verschijnt op het scherm en de helft van de zaal begon al te giechelen. Scott Pilgrim opent zeer snel met 5 minuten aan fast paced jokes en conversaties en blaast ons daarna omver met wat garageband rock terwijl de openingcredits voorbij razen. Deze jongen zit met grote ogen te kijken en vraagt zich af of de film dat tempo zal volhouden en hoopt dat dat het publiek niet uitput. Maar dat was allesbehalve zo. Het tempo van grappen, visuele effecten en camera-effecten blijft volhouden en het publiek smult het als zoete koek.

Ik weet niet of Micheal Cera als Scott Pilgrim en Mary Elizabeth Winstead als Ramona Flowers mijn eerste keus was geweest (puur visueel dan). Maar als je nadenkt, wie is er perfect om de grappige, klungelige en nogal geeky held te spelen en welke actrice kan sexy zijn en deadpan humor brengen tegelijk? Dan is de keuze wel terecht, zelfs Micheal Cera geeft zichzelf wat verse krediet door eens niet totaal hetzelfde typetje te spelen. Over de rest van de cast heb ik niets dan lof. Keiran Culkin als Wallace Wells steelt de show in iedere scene waar hij aanwezig is en zelfs Anna Kendrick als Stacy Pilgrim verliest haar Twilight pluimen in deze film. De vechtscènes in de film zijn om van te smullen en duren soms ietsje te kort om het allemaal binnen te kunnen nemen. In typische 8BIT Street Fighter achtige stijl gaat Scott Pilgrim het gevecht aan met de 7 Evil Exes, compleet met geluidseffecten, puntenscore en het uiteen spatten in muntjes achteraf. De acteurs voor de Evil Exes zitten als gegoten in hun rol. Chris Evans (Captain America, Fantastic Four), Brandon Routh (Superman Returns) en Mae Whitman (Cera’s vriendin in Arrested Development) maken waardige tegenstanders voor Scott Pilgrim en hun achtergrondinformatie maakt het voor de kijker alleen maar leuker. Benoemenswaardig is ook de soundtrack voor deze film: de fictieve groepen zoals Sex Bob-Omb, Clash At Demonhead en Crash And The Boys klinken als echt dankzij de muziek geschreven door oa Beck en Metric.

Scott Pilgrim Vs The World is voor mij zeker een van de beste films van het jaar en heeft al een plaatsje in mijn persoonlijke top. Het is een twee uur durende rollercoaster van goeie jokes, prachtige visuelen en perfecte casting die op juiste moment begint af te remmen en het geheel tot een zacht einde brengt.

Maar… (en ik haat maar).

Scott Pilgrim zal inderdaad niet voor iedereen zijn. Iedereen verliet de cinema tevreden maar iedereen heeft toch altijd een opmerking. ‘Hij is te “gamey”‘. Inderdaad als je niet van videospelletjes houdt, of er geen basiskennis van hebt kan de film vervelend worden. ‘Sommige dingen worden niet uitgelegd’. Dat is in de comicbook ook zo… Edgar Wright heeft niets verandert aan het concept van de strip waardoor sommige dingen zoals “Subspace” niet worden uitgelegd en dat kan mensen verwarren. ‘Het gaat allemaal veel te rap!’ Welkom in 2010 schat, wereld van digitalisme, Facebook en ADHD! Er zal wel een reden zijn waarom hij het niet zo goed heeft gedaan aan de Amerikaanse box office maar laten we hopen dat hij nog een deftige runtime krijgt in Europa want deze film verdient het echt wel. Het is één van die kleine onopgemerkte revolutionaire veranderingen in film en dat wil je toch minimum een keer op het grote scherm gezien hebben.

Bekijk alvast de trailer van Scott Pilgrim vs The World:

2 thoughts on “Exclusieve review: Scott Pilgrim vs. The World”

1. vrienden van mij hebben die al gezien op pc en zij vonden die super grappig en cool. wanneer komt die bij ons op dvd of is die de moeite om in cinema te zien?