Rogue Assassin review

Rogue Assassin poster Rogue Assassin***

Regie: Philip G. Atwell (The Shield*****)

Met: Jason Statham, Jet Li, John Lone, Devon Aoki, Luis Guzman

Speelduur: 100′

Ga kijken als je houdt van andere Amerikaanse actiefilms die zich afspelen in het Aziatisch gangster mileu zoals Romeo Must Die***, The Transporter***, Showdown in Little Tokyo*** en The Corruptor****.

Het verhaal: De partner van John Crawford (Statham), een stoere FBI-agent, wordt brutaal vermoord door de mysterieuze huurmoordenaar Rogue (Li). Drie jaar later duikt de medogenloze killer opnieuw op in de achterbuurten van San Francisco. Crawford gaat nietsontziend te werk om de moordenaar eindelijk z’n verdiende loon te geven. Tijdens hun strijd krijgen de twee gezworen vijanden af te rekenen met zowel de Japanse Yakuza als de Chinese Triads … .

Jet Li vs Jason Statham in Rogue Assassin

Ons verdict: Ik zat al een hele tijd te wachten op de cinematografische clash tussen Jason Statham en Jet Li. Deze week was het eindelijk zover en ik heb er (met mate) van genoten. Tijdens de hoogdagen van de (B-) actiefilm, tijdens de late ’80s/vroege 90′, gebeurde het geregeld dat twee actiehelden tegen elkaar werden uitgespeeld in één productie. Denk maar aan Tango & Cash*** (Stallone vs Russell) of Universal Soldier*** (Van Damme vs Lundgren). Het is dan ook geen toeval dat Rogue Assassin (oorspronkelijk War getiteld, red.) schatplichtig is aan die actiecinema van weleer. Zowat alle clichés van de archetypische actiefilm (wraak na verlies van een partner, schaamteloos machismo, halfgrappige oneliners, gebakkelei van agenten met hun oversten, …) komen aan bod. Wie op zoek is naar originaliteit en subtiliteit, laat Rogue Assassin beter links liggen. Het einde bevat wel een verrassing van formaat, maar nu verhul ik misschien al te veel.

De regisseur, Philip G. Atwell, verdiende zijn sporen in de gangsta-rap video-industrie en dat is eraan te merken. Zo regisseerde hij ondermeer clips docu’s en clips van NWA, Eminem, 50 Cent en Xzibit. De (naar mij smaak iets te) nerveuze MTV montage stijl verraadt dat Rogue Assassin wel degelijk een product van de 21ste eeuw is. Alle bullshit aside, blijven Li en Statham natuurlijk de redenen om deze film te gaan bekijken. De twee strafste actiehelden van onze generatie stellen niet teleur en puren het maximum uit hun vrij banale personages. Rogue Assassin kreeg een KNT-rating mee, wat de bloederige en intense actietaferelen een heerlijk old skool feeling meegeeft. Die Hard-actiefanaten, zoals ikzelf, moeten deze film absoluut gaan uitchecken in de bioscoop. Al de rest kan met een gerust hart wachten tot de DVD in de winkelrekken ligt.

Bekijk alvast de trailer:

3 thoughts on “Rogue Assassin review”

1. Hoe waren de fights tussen Jet Li en Jason Statham eigenlijk? Zoals je had verwacht, Kenneth?

2. Er was eigenlijk maar één fight tussen Li en Statham. Die was wel cool maar vrij kort. Gelukkig waren er een dozijn andere actiescènes tegenover hordes Chinezen en Japanners om de honger te stillen :-).

3. Ben benieuwd, wat je al schrijft: 2 grote actiehelden… moet goedkomen! :-D