A Nightmare on Elm Street (2010) Blu-ray review

A Nightmare on Elm Street**

Regie: Samuel Bayer

Met: Jackie Earle Haley, Kyle Gallner, Rooney Mara, Katie Cassidy, Thomas Dekker, Connie Britton, Clancy Brown

Speelduur: 95′

De jammerlijk mislukte remake is nu ook verschenen op Blu-ray.

Het verhaal: Een groep tieners heeft één ding gemeenschappelijk: in hun dromen worden ze achtervolgd door Freddy Krueger (Jackie Earle Haley), de vreselijk misvormde moordenaar, met zijn kenmerkende hoed, roodgroen gestreepte trui en vooral zijn handschoen met messen. Zolang ze wakker blijven, kunnen ze elkaar beschermen, maar eenmaal ze slapen, is er geen ontsnappen meer aan…

Ons verdict: Terwijl de hardcore-horrorfans jaren geleden al bij de aankondiging van ‘alweer’ een nieuwe remake op de achterste poten gingen staan, weten deze ondertussen ook dat er vaak prima updates tussen zitten. Denk maar aan zaken als Dawn of the Dead, The Hills Have Eyes en recent nog films als The Last House on the Left en The Crazies. Na de blockbuster-herwerkingen van zowel The Texas Chainsaw Massacre, Halloween en Friday The 13th, was het zo klaar als een klontje dat ook de befaamde killer Freddy Krueger vroeg of laat voor de euhm… bijl zou gaan. Lang bleef elke filmmaker die zuiver in zijn hoofd was ver weg van het origineel uit 1984. Legendarisch horrorcineast Wes Craven (The People Under the Stairs, Scream) maakte met A Nightmare on Elm Street immers een bijna perfecte horrorprent die de dag van vandaag nog steeds staat als een huis. Wat het geheel nog extra moeilijk maakte was het feit dat de beruchte rol van Freddy Krueger maar door één enkele acteur gespeeld werd! Platinum Dunes wist echter Jackie Earle Haley voor de iconische rol te strikken die voordien enkel en alleen door Robert Englund ingevult werd, en plots werden vele mensen benieuwd. Maar zoals dat vaak gaat met enorme hype, volgde er al snel teleurstelling. Objectief gezien maken regisseur Samuel Bayer en zijn team al enkele cuciale fouten nog voor de film goed en wel vertrokken is. Wat was er zo goed aan de Wes Craven-Nightmares? Juist, Freddy was angstaanjagend en bleef lang in de schaduw. Bayer en Platinum Dunes zijn duidelijk apetrots op hun realistisch ogende Freddy, want de moordenaar wordt bijna van de eerste minuten los in het gezicht van de kijker gesmeten. Hierdoor gooit Bayer elke mogelijkheid op een goede opbouw, mysterie en spanning vanaf de opening door de venster. Hetzelfde met de personages. De nieuwe jongeren hebben allemaal een blik alsof ze zichzelf elk moment van het leven zullen proberen te beroven. Waar Heather Langenkamp een geloofwaardige heldin was, blijkt Rooney Mara een suffe emotrien te zijn die vaak niet meer doet dan dramatisch voor zich uit te staren. Let overigens op de beschamende dialogen die het personage heeft met haar filmmoeder, al even houterig vertolkt door televisieactrice Connie Britton (Spin City, Friday Night Lights). De rest van de cast is niet veel beter, wat voor een groot deel te wijten is aan het ongeïnspireerde scenario. Regisseur Bayer doet ook niet veel om meer van zijn cast te eisen. Het is nu ook niet dat de man te hard aan het focussen was op het visuele, want buiten een cool shot hier en daar is deze Nightmare anno 2010 behoorlijk modaal. Het is overigens frappant dat men diverse iconische shots heeft proberen over te doen met nieuwe effecten, maar niets weet toe te voegen buiten doorzichtige computereffecten. Ook zullen de gorehounds onder ons teleurgesteld zijn, aangezien de moordsequenties niets speciaals zijn. We durven zelfs stellen dat de film uit 1984 meer bloed en goor bevatte dan deze update. Is er dan iets goed aan de film? Ja, Jackie Earle Haley. De acteur uit onder andere Watchmen en Shutter Island is prima in de rol en volgens mij de enige op deze aardkloot die het potentieel heeft om Englund op te volgen. Haley doet dan ook zijn best en de nieuwe Freddy ziet er behoolijk authentiek uit. Zo zien echte brandwonden er inderdaad uit, maar of dit the way to go was betwijfel ik een beetje. Freddy (en een acteur als Haley) moet het vooral hebben van veelzeggende expressies en door deze aanpak gaan veel van zijn gezichtstrekken toch wat verloren. Erg jammer!

De Blu-ray: Wel, ondanks dat de film een dikke sof is, kan ik echt niets aanmerken op de beeld- en geluidskwaliteit van deze Blu-ray uitgave. Het hi-def 1080p-beeld is netjes uitgevoerd in het originele 2.40:1-beeldformaat en heeft een prima scherpte en een solide zwartniveau. Diepte en detail zijn puik en het Engelse DTS-HD Master Audio 5.1 biedt de luisterende filmkijker alles wat een prent als dit nodig heeft. Het bonusmateriaal bestaat uit de interactieve “Maniacal Movie Mode”, een selectie van weggeknipte en alternatieve scènes, een digitale kopij voor op uw Ipod en/of laptop en de interessante featurette “Freddy Krueger Reborn”. Haal er uw voordeel uit, beste lezer!

Bekijk hier de originele bioscooptrailer: