Somewhere review

Somewhere *

Regie: Sofia Coppola (Lost in Translation ***)

Met: Stephen Dorff

Speelduur: 95′ (maar het voelt aan als een eeuwigheid)

Mijdt deze saaie, holle en bovenal pretentieuze stinker als de pest als je geen cultureel correcte cinefiel bent.

Het verhaal: Johnny Marco is een Hollywood acteur die er op los leeft in zijn suite in Chateau Marmont. Coke, strippers en zijn Ferrari, voor meer leeft ie niet. Alles verandert wanneer opeens zijn 11 jarige dochter voor zijn neus staat … .

Ons verdict: In de cultureel correcte filmpers wordt deze Somewhere aangekondigd als een klein meesterwerk. Jazeker, Somewhere won het voorbije filmfestival van Venetië (waar o zo toevallig Quentin Tarantino, de ex-minnaar van de regisseuse jury voorzitter was). Jazeker, Sofie Coppola is nog altijd de dochter van levende Francis Ford Coppola (die overigens ook al in 20 jaar geen film van betekenis meer maakte), maar betekent niet dat alles wat zij aanraakt in goud verandert. Meer nog, sinds het mooie The Virgin Suicides gaat het bergaf met haar films. Het -overigens zwaar overroepen- Lost in Translation telde nog een paar leuke momenten met dank aan Bill Murray -en de voluptueuze vormen van Scarlett Johansson-, maar Marie Antoinette is zowat meest vervelende historische film van het decennium. En met deze Somewhere zakt Coppola nog verder de dieperik in. Wat een holle, saaie en bovenal pretentieuze bedoening is me dit? Uiteraard hadden wij geen explosies en spektakel verwacht van dit soort cinema, maar je mag toch tenminste verhopen op een verhaal dat niet op een bierviltje kan neergepend worden! Stephen Dorff, die best wel acteertalent heeft, had misschien gehoopt om hiermee zijn carrière terug op het rechte spoor te trekken, ook hij kan niet verhullen dat er werkelijk geen zak gebeurt in dit excuus voor een film. Ja, maar je moet tussen de regels kijken, hoor ik de arthouse knakkers al knarsetanden. Welke regels vraag ik me dan af? Een film laten beginnen door de hoofdacteur 10 minuten lang rondjes te laten rijden met zijn Ferrari om aan te tonen dat zijn leven ook rondjes draait, is het soort 1ste kleuterklas symboliek waar mijn maag van omdraait. Somewhere is te mijden als de builenpest! Je kan evengoed anderhalf uur door het raam turen. Als je in een beetje drukke straat woont, is daar vast meer te zien. Dé eerste stinker van 2011 is een feit!

Bekijk de doodsaaie trailer van Somewhere als je me niet gelooft, en zeg niet dat je niet gewaarschuwd was.