NYC review: 3:10 To Yuma

3:10 To Yuma poster3:10 To Yuma****

Regie: James Mangold (Cop Land****)

Met: Russell Crowe, Christian Bale, Ben Foster, Peter Fonda

Speelduur: 115′

Ga kijken als je houdt van stevige westerns waarin uitstekende acteurs het tegen elkaar opnemen in vuurgevechten van de oude school.

Het verhaal: Dan Evans (Bale), een kleine rancher, zit in geldnood. Hij besluit om de gevaarlijke outlaw, Ben Wade (Crowe), mee te vervoeren naar de gevangenistrein in Yuma. Belaagd door de vervaarlijke handlangers van Wades ondernemen ze een hachelijke tocht tegen de tijd … .

Russell Crowe en Peter Fonda in 3:10 To Yuma

Ons verdict: In jaren ’40 en ’50 waren westerns enorm in Hollywood. Een decennium later ondervond het genre een revival met de spaghetti-westerns van Sergio Leone en de hondsbrutale wild west-cinema van Sam Peckinpah. De laatste 35 jaar zijn er echter nog maar een handvol westerns gemaakt die het bekijken waard zijn, met Unforgiven***** als absolute uitschieter. In New York genoot ik afgelopen vrijdag van 3:10 To Yuma, een nieuwe geweldige western met twee van de strafste acteurs van het moment in de hoofdrollen. Russell Crowe en Christian Bale head-to-head zien gaan, maakt deze film op zich al de moeite waard. Ook de supporting cast, met Ben Foster op kop, acteert zijn in vintage jeans gehesen ass off. Maar 3:10 To Yuma is meer dan een acteursfilm. De beste western in vele jaren bevat ook enkele ongelooflijke actiescènes die op perfecte wijze 21ste technologie combineren met old skool shootouts. Vooral de overval op de stagecoach aan het begin is must-see actiecinema. Het vrij simpele maar effectieve verhaal wordt naar een hoger niveau getild door intelligent geschreven dialogen en de zoals gezegd uitmuntende cast. 3:10 To Yuma heeft nog geen releasedatum in onze contreien maar ik raad iedere filmliefhebber aan meteen naar de bioscoop te rennen, zodra deze stevige western in de Vlaaamse zalen te zien is.

Bekijk alvast deze exclusieve featurette:

7 thoughts on “NYC review: 3:10 To Yuma”

1. Deze geweldige western is nu bijna één jaar na de Amerikaanse release eindelijk te bekijken in de bioscopen van de lage landen. Allen daarheen!