Super 8 ****1/2

Regie: J.J. Abrams (Star Trek)

Met: Joel Courtney, Kyle Chandler, Elle Fanning, Riley Griffiths

Speelduur: 110′

Ga kijken naar deze nostalgische ode aan de cinema als je houdt van het vroege werk van Steven Spielberg zoals E.T. en Close Encounters of the Third Kind.

Het verhaal: Terwijl ze aan het werk zijn aan hun eigen amateur film wordt een groep prille tieners getuige van een spectaculaire treincrash die een reeks mysterieuze gebeurtenissen in gang zet … .

Ons verdict: Anno 2011 zijn we gewend geraakt aan majestueus CGI spektakel dat je letterlijk omverblaast in de bioscoop. Dankzij Inception sluipt er zelfs af en toe enig intellectueel niveau in de gemiddelde zomerblockbuster. Maar wat meestal ontbreekt is karaktertekening, emotie, en vooral een hart en een ziel. Zo’n dertig jaar geleden hadden ultrapopulaire meesterwerken van Steven Spielberg zoals E.T. en Close Encounters dit echter in overvloed. J.J. Abrams, zelf kind eind jaren ’70 – begin jaren ’80, brengt met deze Super 8 een prachtige ode aan deze oervormen van de blockbuster. En nagenoeg alles klopt aan deze film, te beginnen met de fantastische casting. Abrams koos bewust om te werken met vrijwel onbekende acteurs en selecteerde een fantastisch ensemble jonge acteurs die film dragen, en waarvan sommigen waarschijnlijk zullen uitgroeien tot grote namen. Hij injecteerde bovendien een heerlijke dosis nostalgie in Super 8 met dank aan een uitgekiende set design, vintage kostuums, en een geweldige soundtrack. Daarenboven verdient ie alle lof voor de subtiele wijze waarop hij het mysterie laat ontrafelen. Zo duurt het minstens een uur vooraleer je meer dan een fractie van het ‘monster’ te zien krijgt (daar kunnen veel hedendaagse filmers nog wat van leren, red.). Het enige wat enigszins tegenvalt na anderhalf uur absolute topcinema, is de climax die noch qua spanning noch qua sentiment opweegt tegen wat ervoor kwam. Desondanks is dit -voorlopig?- dé aanrader van de zomer, en dus verplichte kost op het witte doek. Ga dat zien!

Bekijk alvast een korte featurette over Super 8.