Cowboys & Aliens review

Cowboys & Aliens ***

Regie: Jon Favreau (Iron Man)

Met: Daniel Craig, Harrison Ford, Olivia Wilde, Sam Rockwell, Keith Carradine

Speelduur: 115′

Een overdaad aan ‘schoon volk’ voor, én achter de camera levert helaas een bijzonder middelmatige western-scifi hybride op.

Het verhaal: Een ruige cowboy met geheugenverlies komt terecht in een westernstadje, net op het moment dat er een Alien-invasie uitbreekt … .

Ons verdict: Cowboys & Aliens stond begin dit jaar met stip op één in onze must-see films van 2011. De film kan dan ook de nodige adelbrieven voorleggen. De cast heeft zomaar eventjes én James Bond én Indiana Jones in de rangen. Het script komt uit de koker van zowat het meest succesvolle schrijversteam in Hollywood van de voorbije 5 jaar. De regie is in handen van de vakman die ons verblijdde met Iron Man. En het legertje executive producers bestaat onder meer uit Steven Spielberg, Ron Howard, en Brian Grazer. En toch levert deze weelde een weinig memorabele prent op die wellicht in niemands top 10 lijstjes zal prijken tegen eindejaar.

Versta ons niet verkeerd, slecht is Cowboys & Aliens niet. Zeker de eerste helft is een bijzonder entertainende aanzet tot een geslaagde western die ten volle de talentvolle cast uitspeelt. Daniel Craig levert een puike prestatie die meer dan eens aan Steve McQueen -ten tijde van The Magnificent Seven- doet denken. Harrison Ford schittert als een stoere en norse rancher. Olivia Wilde oogt zelfs in een morsige cowgirl-outfit sexyer dan menig andere jonge starlett. En een reeks karakterkoppen met de geweldige Keith Carradine op kop vervolledigen een sterke nevencast.

De problemen beginnen zich voor te doen wanneer de ‘Aliens’ ten tonele komen. Zolang ze enkel vanuit de lucht aanvallen in hun variant op de vliegende schotel blijft het redelijk suspensevol. Maar wanneer ze halverwege de film ook in hun volle glorie te voorschijn komen is het uit met de pret. Net als zovele hedendaagse buitenaardse creaturen (zie bv. ook in het gedrocht Battle: LA) reiken ze nog niet aan de voetzolen van legendarische filmmonsters als de Alien (uit de Alien-saga) of de originele Predator. Maar wat erger is, de makers geven de wezens ook geen enkele persoonlijkheid, achtergrond, of duidelijke redenen mee waarom ze op aarde de boel op stelten komen zetten.

Jon Favreau en de rest van de cast en crew hadden hun talent en gigantische budget beter ingezet op een traditionele western, zonder buitenaardse elementen, wat wellicht een veel betere film had opgeleverd. True Grit en 3:10 To Yuma bewezen de voorbije jaren immers dat hier zeker nog een publiek voor te vinden is. Cowboys & Aliens is best een kijkbeurt waard, maar ik zou er niet meteen voor naar de bioscoop hollen. Daar draait momenteel straffere kost.

Bekijk alvast een korte featurette over Cowboys & Aliens:

3 thoughts on “Cowboys & Aliens review”

1. geen slechten film, goede bezeting , voor wie van dit soort films hou de moeite waard verveelde me niet.