Attack The Block review

Attack The Block ***1/2

Regie: Joe Cornish

Met: John Boyega, Jodie Whittaker, Nick Frost

Speelduur: 85′

Ga kijken als je houdt van een mix tussen Kidulthood en het vroege werk van John Carpenter.

Het verhaal: Een bende Londense straatschoffies neemt het op tegen vervaarlijke Aliens die hun huizenwijk willen innemen … .

Ons verdict: Welke Hollywoodhotshot er recent een ‘close encounter’ heeft gehad is niet duidelijk, maar vast staat dat het witte doek dezer dagen overspoelt wordt door buitenaards gespuis. Dit jaar kregen we reeds de kwaadaardige variant in Battle: LA en Cowboys & Aliens, het mysterieuze wezen in Super 8, de grapjas in Paul, en op TV kreeg de mensheid het hard te verduren in Falling Skies. De volgende die dit rijtje mag vervoegen is een beetje een speciaal geval. Attack The Block is een Britse productie met een bescheiden budget waarin de helden voor een keertje geen soldaten, cowboys of blanke middenklasse tieners zijn, maar integendeel regelrecht straatkrapuul (je weet wel van het soort dat een paar weken terug half Engeland in brand stak, red.) dat zichzelf overstijgt, en onze laatste verdediging tegen de Alien-invasie wordt. Ondanks/dankzij deze sociale kritiek is Attack The Block vooral het schoolvoorbeeld van hoe met relatief beperkte middelen opwindend entertainment te maken. Regisseur Joe Cornish (dit wordt een hele grote, red.) liet zich inspireren door John Carpenter (Assaul on Precinct 13, The Thing) en levert een amusante prent af die humor, actie en horror in de blender gooit met heerlijke dialogen in sappig Londense slang (zelden waren ondertitels meer nodig voor een Engelstalige film, red.). Inhoudelijk stelt het allemaal niet zoveel voor, maar dankzij de korte speelduur stoort dit nergens. Over het kanaal deden ze Attack The Block als een half meesterwerk. Zoveel eer zou ik er niet aan geven, maar het blijft wel een indrukwekkend visitekaartje van een jonge regisseur, die meer en beter entertainment biedt dan het 10 keer duurdere Cowboys & Aliens. Aanradertje!

Bekijk alvast de trailer.

6 thoughts on “Attack The Block review”

1. ik wou die zien maar nergens spelen ze die ugc of metropolis of in lier. waar hebt gij die gezien steve?

2. ze draaiden hem in Metropolis Yves een paar weken terug, maar nu wellicht al uit de zalen … het droeve lot van originele films!

3. zeer spijtig want ze spelen nog altijd pirates 4 en green lantern maar deze film die ik dacht dat wel beter is spelen ze al niet meer. ge had de review rapper hierop moeten zetten dan had ik misschien rapper gaan zien. ben dan final destination 5 gaan zien en die was ook goed vooral de link met de vorige films vond ik goed.

4. op cinenews stond noghtans vorige week voor deze film nog maar sinds 1 week in bios. dus info klopt niet daar niet dat gaan ze dan toch moeten aanpassen hoop ik. heb dat nog al gehad op hun site dat ze verkeerde info geven.