Caprica: The Complete Series DVD review

Caprica: The Complete Series***1/2

Regie: diversen

Met: Eric Stoltz, Esai Morales, Alessandra Torresani, Paula Malcomson, Sasha Roiz

Speelduur: 810′

De ‘Battlestar Galactica’-prequelserie is nu ook integraal verschenen op DVD!

Het verhaal: Achtenvijftig jaar voor de eerste Battlestar de ruimte in trekt, zien twee machtige families – de Graystones en de Adamas – hun lot onherroepelijk met elkaar verbonden na een verwoestende explosie. Terwijl de twee clans worstelen met het bepalen van de grens tussen mens-zijn en kunstmatige intelligentie – de Cylons – drijven ze hun onderlinge conflicten op de spits. Bedrijfscomplotten, moord, seksuele intriges en zwartmakerij zijn aan de orde van de dag op Caprica…

De afleveringen:

1. Pilot
2. Rebirth
3. Reins Of A Waterfall
4. Gravedancing
5. There Is Another Sky
6. Know Thy Enemy
7. The Imperfections Of Memory
8. Ghosts In The Machine
9. End Of Line
10. Unvanquished
11. Retribution
12. Things We Lock Away
13. False Labor
14. Blowback
15. The Dirteaters
16. The Heavens Will Rise
17. Here Be Dragons
18. Apotheosis

Ons verdict: Na het eindigen van Battlestar Galactica, welke terecht gezien wordt als één van de – zoniet dé – beste sciencefictionreeksen aller tijden, vielen vele fans in een zwart gat. Er was namelijk nog zoveel te vertellen over de wereld van Adama, de Cylons en natuurlijk de rijke mythologie rond Caprica en Tauron. De diverse televisiefilms zoals The Plan voelde dan weer aan als overhaaste producties, met niet dezelfde sterke ruggengraat als de vier seizoenen van Battlestar Galactica. Gelukkig hadden de makers nog genoeg hersenspinsels om iets degelijks af te leveren en zodoende kwamen makers Ronald D. Moore en David Eick aanzetten met zowaar een hele nieuwe serie! Caprica verteld ons het verhaal vertellen dat vooraf ging aan de aanval van de Cylons op de koloniën. Helemaal ondersteboven waren we niet van de pilootfilm van Caprica, maar potentieel had het zeker. De reeks maakt hiervan wat waar en wordt hier en daar zelfs best spannend, maar het hoge niveau van Battlestar Galactica bereiken de makers helaas nergens. Ondanks dat het een dramareeks blijft komen de Cylons regelmatig aan bod en krijgen we een blik hoe de vele (religieuze) conflicten ontstaan zijn. Hier en daar verzand het geheel wat in filosofisch gewauwel, maar dankzij de strakke regie en een sterke cast wordt dit netjes opgevangen. Eric Stoltz en Esai Morales zijn net als in de pilootfilm de dragende kracht van Caprica. Het mocht allemaal echter niet baten en Caprica werd al na één seizoen afgevoerd. Gelukkig wisten de makers een goed einde uit hun hoge hoed te toveren, zodat deze boxset een mooie toevoeging is aan de ‘Battlestar Galactica’-collectie. Kortom, voer voor de fans!

De DVD: De technische transfers zijn identiek aan de releases van de pilootfilm. Dus: Het anamorfische 1.78:1-beeld heeft een scherpe aanblik, met een fraai contrast en een solide zwartniveai. Verder heeft het beeld een prima diepte en passen de sombere, ijzige kleuren bij de sfeer van de pilootfilm. Vuiltjes, teveel aan filmgrain en/of andere oneffenheden vormen gelukkig geen enkel probleem. Ook het geluid is van een erg puike kwaliteit, met een behoorlijk dynamische Engelstalige Dolby Digital 5.1-track, met een goede weergave van muziek en geluidseffecten. De dialogen komen op hun beurt netjes uit de centerspeaker en zijn over de hele lijn meer dan goed te verstaan. Ruis of kraakjes zijn niet aan de orde. Extra’s bestaan uit audiocommentaartracks door zowel cast, als crew, videoblogs, weggeknipte scènes, podcasts en zowaar een vooruitblik naar een zogenaamd seizoen 1.5 (ondanks alles qua afleveringen op de zes schijfjes te vinden is)!

Bekijk hieronder de preview: