Tinker Tailer Soldier Spy review

Tinker Tailor Soldier Spy ***1/2

Regie: Tomas Alfredson

Met: Gary Oldman, Mark Strong, John Hurt, Tom Hardy, Toby Jones, Ciaran Hinds, Colin Firth, Benedict Cumberbatch

Speelduur: 125′

Ga kijken vanaf 8 februari als je houdt van complexe spionagethrillers met meer brains dan branie zoals The Good Shepherd en Munich.

Het verhaal: Engeland, in volle koude oorlog wordt een voormalige spion terug in actieve dienst gesteld om een Russische mol te ontmaskeren binnen de Britse geheime dienst … .

Ons verdict: Bij deze Tinker Tailor Soldier Spy stonden onze verwachtingen hooggespannen. Een degelijk ouderwets spionageverhaal met een cast bestaande uit vier generaties Britse klasbakken, dat leek ons een geheide topper. Versta ons verder ook niet verkeerd, Tinker Tailor … is verre van slecht. Het complexe plot zit verdomd goed in elkaar, en in de beste scènes lijkt het wel of je naar een masterclass acteren zit te kijken. Met name protagonist Gary Oldman is imposant sterk als de introverte Mr. Smiley. Eén of meerdere Oscarnominaties voor de acteurs zouden niet mogen uitblijven. En toch, op de één of andere manier komt Tinker Tailor … nooit onder stoom. Het duurt tot in het laatste half uur voor het effectief spannend wordt, en wie hoopt op een fabelachtige climax, komt ook bedrogen uit. De ontmaskering van de dubbelspion (toch in principe dé climax van dit soort cinema, red.) wordt bijna afgedaan als een fait divers. Kortom, een interessante film voor wie onder een spionagethriller meer verstaat dan een Bond/Bourne film, maar niet die instant-klassieker waarop wij verhoopten.

Bekijk alvast een featurette over Tinker Tailor Solder Spy.