Code 37 de film DVD review

Code 37 de film ***

Regie: Jacob Verbruggen (Code 37 de serie)

Met: Veerle Baetens, Michael Pas, Gilles De Schrijver, Marc Lauwrijs, Ben Segers, Geert Van Rampelberg, Carry Goossens, Maaike Neuville, Natalie Meskens

Speelduur: 90′

Nu verkrijgbaar op DVD, Blu-Ray of via Video-On-Demand.

Het verhaal: Hannah Maes en haar team geraken verstrikt in het milieu van de studentenprostitutie. Ondertussen probeert Hannah in het reine te komen met haar gewelddadige verleden.

Ons verdict: Code 37 is nu al enkele jaren -met voorsprong- de strafste Vlaamse politieserie. De verfrissend grauwe cinematografie, de heerlijke dialogen vol ‘vettige’ oneliners, en vooral de uitstekende cast maken dat de reeks met kop en schouders uitsteekt boven Witse en andere Flikken. Toch vond de afgeleide film weinig genade in de filmpers de voorbije herfst. En nu ik eindelijk ook deze prent bekeek, kan ik voor een keer mijn collega’s uit de geschreven pers hierin -min of meer- volgen. Code 37 de film is niet meer of minder dan een lang uitgesponnen aflevering (en dan nog niet eens de sterkste) uit de serie. Visueel is er weinig dat deze ‘bioscoop’film onderscheid van de reeks. Maar bovenal besteed de film véél te veel van zijn beperkte speelduur aan verhaallijnen die iemand die de serie niet volgt niets zullen zeggen, waardoor de zaak waarover het draait al snel naar het achterplan verdwijnt. Ook de zaak zelf bevat lang niet de beste ontknoping, vreemd dat ze niet meer tijd gestoken hebben in dit onderdeel van het plot. Maar dessalniettemin, wie houdt van de Code 37 de serie, zal vast ook genieten van Code 37 de film. Ideaal kijkvoer voor een koude winteravond op de bank!

Bekijk alvast de trailer.