Outlaw DVD review

Outlaw DVD coverOutlaw***

Regie: Nick Love

Met: Sean Bean, Danny Dyer, Bob Hoskins, Lennie James, Sean Harris

Speelduur: 99 min.

Outlaw biedt snoeiharde actie, uiteraard het nodige geweld en is bevolkt met een prima cast! De DVD is technisch dik in orde, met enkele redelijke extra’s.

Vergelijk prijzen van Outlaw online op Kelkoo!

Het verhaal: Sergeant Danny Bryant (Sean Bean) keert terug uit Irak. Maar zijn thuiskomst had hij echter helemaal anders voorgesteld! Om te beginnen ontdekt Danny dat zijn vrouw hem bedriegt en op straat wordt hij beschimpt door een groepje jongeren. Maar daar blijft het niet bij! Want in het luizige hotel waar hij zijn intrek neemt, maakt de security-verantwoordelijke (Sean Harris) het morele verval van het hedendaagse Londen compleet. De gladjanus laat Danny de groezelige beelden zien van de beveiligingscamera’s die hij in alle kamers heeft geïnstalleerd. In elke hotelkamer doen mensen slechte dingen: prostitutie, misbruik, drugs en misdaad. Groot-Britannië anno 2007 is naar de haaien! Maar Danny besluit om niet machteloos te blijven toekijken en verzamelt een groep gelijkgestemde zielen rond zich om recht alsnog te doen zegevieren. Met de hulp van agent Walter Lewis (Bob Hoskins) neemt hij het recht in eigen handen om de balans tussen goed en kwaad te herstellen. Daarbij schuwen ze allerminst het extreme geweld, maar waar eindigt rechtvaardigheid en begint ordinaire wraak?

Ons verdict: De wraakfilm is sinds kort helemaal terug van weggeweest! In de bioscoop kon U recent nog The Brave One en Death Sentence gaan bekijken en op DVD is het na Straightheads nu de beurt aan Outlaw, een bikkelharde en gewelddadige Britse ‘revenge’-thriller met de altijd betrouwbare Sean Bean en Bob Hoskins. Fervente filmkijkers zullen ook Danny Dyer herkennen, welke tegenwoordig in bijna élke Britse prent opduikt! Outlaw werd geregisseerd door Nick Love, die enkele jaren geleden een hit scoorde met The Football Factory (2004). In die film schilderde Love al een rauw en grimmig beeld af van het hedendaagse Groot-Brittannië en ook in Outlaw houdt hij zich nergens in. Het geweld is heerlijk buitensporig, maar verder geeft hij ook een welgemeende ‘fuck you’ richting Tony Blair en zijn softe pamperbeleid. Zijn filmstijl is behoorlijk hyperkinetisch, met grauwe en sombere beelden om de groezelige sfeer van geweld én onveiligheid te versterken. Verhaaltechnisch loopt er wel het één en ander mis, maar dankzij de prima cast en de daarbij horende betrouwbare acteerprestaties willen we dat even met de mantel der liefde bedekken. Aanbevolen voor de liefhebbers van snoeiharde actie!

De DVD: Het anamorfisch weergegeven 2.35:1 beeld ziet er meer dan behoorlijk uit, met een prima scherpte, bevredigend contrast en heldere, maar duidelijk bewerkte kleuren. Je wordt er niet vrolijk van, maar deze versterken zeer zeker de sfeer van de film en ogen verder realistisch. De gebruikte filmprint is proper, zonder dramatische oneffenheden. De Engelse Dolby Digital 5.1-track klinkt ruimtelijk, met een prima dynamiek. De geluidseffecten en muziek komen goed tot hun recht en de goed verstaanbare dialogen komen mooi uit de centerspeaker. Ruis of andere oneffenheden hebben we niet waargenomen. Er is eveneens een Engelstalige DTS-track aanwezig, welke iets meer openheid en detail naar voren brengt. Qua extra’s is het eerst de gewoonlijke brol zoals de originele bioscooptrailer, wat notities, een nutteloze fotogalerij, een resem TV spots, nog nuttelozere clips uit – jawel – Outlaw, wat Behind the scenes materiaal, interviews en promotionele trailers. Maar gelukkig wist DFW ook wat interessante dingen toe te voegen, zoals een prima Making Of, weggeknipt beeldmateriaal en een featurette die hierover handelt, wat Video Diaries en een amusante featurette over de verschillende geldschieters. Deze Outlaw Special Edition is tenslotte verpakt in een knappe ‘steelbook’ verpakking.

Warning: Undefined array key -1 in /home/public/sites/www.moviepulp.be/wp-content/plugins/gd-rating-system/d4plib/core/d4p.wpdb.php on line 345

3 thoughts on “Outlaw DVD review”

1. Warning: Undefined array key -1 in /home/public/sites/www.moviepulp.be/wp-content/plugins/gd-rating-system/d4plib/core/d4p.wpdb.php on line 345