A Good Day To Die Hard review

Regie: John Moore (Behind Enemy Lines)

Met: Bruce Willis, Jai Courtney, Sebastian Koch, Cole Hauser

Speelduur: 95′

Ga kijken als je houdt van de strapatsen van John McClane, en erin slaagt je verwachtingspatroon voor een Die Hard film flink naar beneden te stellen.

Het verhaal: John McClane trekt naar Moskou waar z’n zoon is verwikkeld geraakt in een straatoorlog met een stel Russische terroristen …

Jai Courtney en Bruce Willis in A Good Day To Die Hard

Ons verdict: Als wij anno 2013 nog altijd lichtjes bezeten zijn van vrouwe (actie)cinema, heeft dit veel te maken met de originele Die Hard – trilogie, drie nagenoeg perfecte bommen van actieknallers waar je zelfs bij de 27ste kijkbeurt nog plezier aan beleeft. Ook Die Hard 4.0 van enkele jaren terug konden wij meer dan smaken. Toegegeven de PG13-rating stond het ongebreideld plezier hier en daar in de weg, en ook de truck vs. straaljager scène paste niet bij de sfeer van een Die Hard prent. Maar bij de vorige sequel voelde je wel van begin tot einde liefde voor het voornoemde trio actieklassiekers.

Toen wij een tijdje terug lazen dat deel 5 opnieuw een R-rating (KNT) meekreeg hoopten wij dat ook stilletjes op een film die de klasse van Die Hard 1 – 3 enigszins zou evenaren, zelfs met een zwakke regisseur als John Moore (Max Payne, The Flight of the Phoenix, red.) aan het roer. Jammer genoeg moeten we na 90 warrige en lawaaiere minuten van A Good Day To Die Hard ons verwachtingspatroon zwaar bijstellen. Al van bij de openingscène stoorden we ons aan de spuuglelijke goedkoop ogende digitale fotografie (onvergeeflijk voor een 100 mijoen dollar productie als deze, red.) en de hyperkinetische montage die simpelweg niet thuishoren in deze franchise.

Ook enkele elementen waarmee de Die Hard – films zich altijd hebben onderscheiden van het gros van de actiefilms, ontbreken hier gedeeltelijk tot volledig. Ten eerste missen we een memorable slechterik van het kaliber van Hans / Simon Gruber, Col. Stuart of zelfs de meesterhacker die Timothy Olyphant neerzette in deel 4. De Russische snoodaards waarmee er moet worden afgerekend zijn allemaal onderling inwisselbaar. Zelfs een klasse-acteur als Sebastian Koch (Zwartboek, Das Leben Der Anderen, red.) weet weinig aan te vangen met zijn karikaturaal personage. Ten tweede is John McClane hier bij momenten een soort cynische superheld verworden die zijn kleinmenselijke trekjes grotendeels heeft verloren. Je leeft nog maar zelden mee met de niet-meer-zo-antiheld. Ten derde A Good Day To Die Hard mag dan wel een R-rating mee hebben gekregen, maar op enkele fucks en ander scheldproza is dit veel te kindvriendelijk voer. De actie is even spectaculair als ziel- en bloedeloos.

Waarom geven we A Good Day To Die Hard toch nog altijd bijna drie sterren mee vraag je je misschien ondertussen af? Wel, eerst en vooral blijven we nog altijd een speciaal plaatsje in ons filmhart bewaren voor Bruce Willis als John McClane. Op een paar zeldzame momenten zagen we wel degelijk flarden van de goeie ouwe McClane op het witte doek. Ook het casten van Jai Courtney (Spartacus, Jack Reacher, red.) was een meesterzet. De moeilijke vader-zoon relatie werkt dankzij de spreekwoordelijke chemistry tussen Willis en Courtney als McClane senior en junior. Ook zitten er -goed verborgen onder de grijze lelijke fotografie- wel een paar kleinere knappe actiescènes en momenten die Die Hard-waardig zijn. En tot slot zorgt de korte speelduur van amper anderhalf uur dat je je nooit verveelt. Echte -komt ie- die hard fans van het genre zullen zich nog wel vermaken, maar voor een Die Hard film is dat voor niet genoeg. De eerste tegenvaller van 2013 is geboren.

Bekijk alvast een heerlijke trailer met beelden uit alle vijf Die Hard films.