God Bless America Blu-ray review

God Bless America coverGod Bless America****

Regie: Bobcat Goldthwait

Met: Joel Murray, Tara Lynn Barr, Maddie Hasson, Larry Miller, Dorie Barton

Speelduur: 100′

Heerlijk cynische satire op de hedendaagse maatschappij. Verkrijgbaar op Blu-ray en DVD!

Het verhaal: In deze genadeloze zwarte komedie heeft veertiger Frank het helemaal gehad met zijn land. De neerwaartse spiraal van de Amerikaanse cultuur heeft wat hem betreft het dieptepunt bereikt. Gedesillusioneerd door zijn scheiding, slecht nieuws van de dokter en recente ontslag zit hij thuis; gevangen tussen asociale buren en inhoudsloze TV. De eindeloze beelden van verwende rijkeluismeisjes, homohatende conservatieven en krijsende modelletjes brengt Frank er bijna toe er een eind aan te maken. In plaats daarvan besluit hij de domste, wreedste, meest intolerante mensen met zich mee de afgrond in te sleuren. Zijn eerste prooi is een onuitstaanbaar grietje uit My Super Sweet 16. Klasgenoot Roxy is getuige van zijn actie en is direct fan van zijn missie. Ze sluit zich bij hem aan op een bizarre tocht om Amerika te zuiveren van de meest hufterige landgenoten…

God-Bless-America-Movie-Still1

Ons verdict: We hebben het al vaak moeten neerschrijven, maar het kan verkeren. Herinner je nog de schreeuwlelijk Zed uit de Police Academy-franchise? Van de overgrote meerderheid is niet veel van gekomen, maar Bobcat Goldthwait – Zed dus – is dus een gerespecteerd cineast geworden. Overigens niet alleen gerespecteerd, de man doet het ook nog eens op zijn geheel eigenzinnige (lees: niet Hollywood) manier. Zo zijn Goldthwait’s regie-werkstukjes vaak controversieel en behoorlijk gedurfd te noemen. God Bless America is er ook zo ééntje. Een film die op het eerste zicht wel ergens in een hokje past, maar alle genres finaal passeert en een geheel eigen kijk op de hedendaagse moderne maatschappij geeft. De film is humoristisch, goed geacteerd (Murray en Barr zijn een heerlijk duo), zet alle conventies op zijn kop, lekker bot en cynisch, met een stevige geut geweld. De vergelijking met Kick-Ass is niet helemaal uit de lucht gegrepen en qua zwier en controverse kan God Bless America wel gerust mee. Het is wederom een spiegel voor ons als kijker, maar Goldthwait gaat verder en zegt, toont en doet wat we allemaal wel is zouden willen, maar niet durven of kunnen (wegens toch een beetje psychopatisch en illegaal). Het is met deze aanpak dat je als kijker toch sympathie weet op te brengen voor de twee hoofdrolspelers, die in essentie behoorlijk ver gaan, en het voelt nergens geforceerd aan om toch maar wat goedkoper controverse op te wekken. God Bless America is tevens knap in beeld gebracht, gaat vlot vooruit en verveelt geen moment. Jammer dat we dergelijke cinema niet in de bioscoop te zien krijgen en andere snel verteerbare troep elke week opnieuw. God Bless America is een absolute aanrader voor mensen die houden van een heerlijk cynische zwarte komedie-thriller-misdaadprent!

De Blu-ray: Het high-definition 1080p 2.35:1-beeld is mooi qua scherpte, met natuurlijk ogende kleuren en een strak bijhorend zwartniveau. Diepte en schaduwdetail zijn over het algemeen dik in orde en de transfer blijft over het algemeen gespaard van al te grove korrel. De Engelse DTS-HD Master Audio 5.1-track biedt een dynamisch geluidsbeeld, met goed verstaanbare dialogen en een nette plaatsing van de aanwezige geluidseffecten. De filmmuziek komt positief tot uiting, terwijl ruis, drop-outs of andere onvolmaaktheden op het eerste zicht volledig afwezig zijn. Helaas zijn er geen noemenswaardige extra features aanwezig op deze Blu-ray editie.

Check zeker ook de trailer out!