The Good German review

The Good German****

Regie: Steven Soderbergh (Traffic*****)

Met: George Clooney, Cate Blanchett, Tobey Maguire

Speelduur: 105′

Ga kijken als je hield van: Cassablanca*****, The Third Man*****, The Big Sleep*****

Koop The Good German hier op DVD!

Het verhaal: 1945: Jake Geismer (Clooney), een Amerikaans journalist, wordt naar Berlijn gestuurd om verslag uit brengen over de Potsdam-conferentie. Het duurt echter niet lang voor hij verstrikt raakt in complexe moordzaak waarin zowel zijn chauffeur (Maguire) als zijn oude maîtresse (Blanchett) betrokken zijn … .

Ons verdict: Steven Soderbergh is één van de grootste filmkenners op aarde. Dat bewijst hij keer op keer met zijn werk. Van gangsterfilms (Out of Sight) en postmoderne nouvelle vague (The Limey) over complexe meesterwerken (Traffic) en goed gemaakte crowdpleasers (Erin Brockovich) tot een heuse blockbuster-trilogie (Ocean’s 11, 12 en 13), telkens weet hij zich een beproefd genre eigen te maken. Ook deze hommage aan de film noir uit de jaren ’40 is meer dan geslaagd.

Er werden kosten noch moeite gespaard om de look and feel van film noir-klassiekers als Cassablanca en The Third Man te imiteren. Soderbergh gebruikte enkel technieken die midden jaren ’40 voorhanden waren: prachtige zwart-wit fotografie, back projection, beperkte camerabewegingen en -standpunten, klassieke Hollywood-montage. Alles werd bovendien opgenomen in de backlot, net zoals in de hoogdagen van het ‘studio-systeem’. De perfect gemonteerde archiefbeelden, die bepaalde scènes overbruggen, drijven de production values bovendien op, een clever trukje dat vaak werd toegepast in het klassieke Hollywood.

Toch is dit meer dan een oppervlakkige imitatie. De hardboiled-dialogen boordevol hedendaags scheldproza en enkele scherpe politieke meningen waren immers ondenkbaar in de jaren ’40 omwille van de strikte censuur (opgelegd door de Hays-code). Soderbergh geeft bovendien subtiele onderhuidse kritiek op de absurditeit van oorlog en de huidige buitenlandse politiek van de VS in het bijzonder.

The Good German beschikt daarenboven over een geweldige schare aan acteurs die stuk voor stuk goed in hun vel zitten. Vooral Clooney (een kruising tussen Humphrey Bogart en Cary Grant) is subliem als de geplaagde Geismer. Een andere hedendaagse acteur voor de geest halen die over evenveel charisma beschikt als de Hollywoordsterren van weleer, is een schier onmogelijke opdracht. Voeg bij dit alles een degelijk plot en een fantastische soundtrack en je krijgt een heerlijke ode aan de cinema uit de ‘Golden Age’ van Hollywood die evenwel lang niet ieders cup of tea zal zijn. Ik heb er alvast van genoten.

3 gedachten op “The Good German review”