We Own The Night DVD review

We Own The Night coverWe Own The Night****

Regie: James Gray

Met: Joaquin Phoenix, Mark Wahlberg, Eva Mendes, Robert Duvall, Alex Veadov

Speelduur: 117 min.

Prima misdaadprent van regisseur James Gray in de trant van onder andere The Yards, The Departed en American Gangster!

Vergelijk prijzen van We Own The Night online op Kelkoo!

Het verhaal: Joseph Grusinsky (Mark Wahlberg) is een ambitieuze New Yorkse politieman en werd recent gepromoveerd tot kapitein. Vader Albert Grusinsky (Robert Duvall) – welke tevens aan het hoofd staat van de New Yorkse politie – is zo fier als een gieter! Iets wat hij helemaal niet is op Bobby (Joaquin Phoenix), welke zijn boterham verdient met het uitbaten van een bekende nachtclub. Deze wordt uiteraard eveneens bezocht door duistere types, waaronder notoir gangster Vadim Nezhinski (Alex Veadov). Wanneer deze geviseerd wordt door Joseph gaan de poppen aan het dansen en worden de Grusinsky’s het doelwit van de Russische mafia. Vanaf dan moet Bobby kiezen aan welke kant van de wet hij staat…

Ons verdict: Hoewel James Gray nog geen echte hit op zijn filmografie heeft staan, zal zijn naam toch een belletje doen rinkelen bij de liefhebbers van de betere film. Niet alleen maakte de man de nodige indruk met zijn debuut Little Odessa uit ’94, maar maakte de man in 2000 ook al het behoorlijk straffe, doch onderschatte misdaad/drama The Yards. Gray wist dezelfde klasbakken op te trommelen (Wahlberg en Phoenix) voor zijn langverwachte opvolger, en voegde daarbij nog Oscarwinnaar Robert Duvall en de bloedmooie Eva Mendes toe. De film geeft prima de sfeer van de jaren tachtig weer en Gray schetst als geen ander de sterke (familie)verbondenheid in de groezelige onderwereld, terwijl je toch nooit iemand helemaal kan vertrouwen. Het acteerwerk is zoals te verwachten erg sterk, met op kop Phoenix en een altijd briljante Duvall. Enkel Wahlberg had nog wat meer benut worden, terwijl we ons niet van de indruk konden ontdoen dat Mendes toegevoegd werd voor haar looks. Ondanks de lange speelduur en het tragere verteltempo blikt Gray het geheel strak in, zodat je geboeid aan je scherm gekluisterd blijft. Aanbevolen!

De DVD: Het anamorfische 1.85:1 beeld ziet er goed uit, met een prima contrast en detail. Het zwartniveau is eveneens dik in orde, met verder mooie en realistische kleuren. De gebruikte filmprint is vrij van vuiltjes en andere oneffenheden. De Engelse Dolby Digital 5.1-track klinkt prima, met heldere verstaanbare dialogen en voldoende spreiding. De muziek komt goed tot zijn recht en zorgt voor wat ruimtelijkheid. Ruis en/of storingen hebben we niet opgemerkt. De extra’s zijn beperkt tot een handjevol trailers.

Kijk hier alvast de trailer:

6 thoughts on “We Own The Night DVD review”

1. Maar 3*??? Wel wat magertjes voor één van dé films van 2008!!! We Own The Night heeft het potentieel om uit te groeien tot één van de klassiekers in het genre en verdient beter!