Captivity DVD review

Regie: Roland Joffé

Met: Elisha Cuthbert, Daniel Gillies, Pruitt Taylor Vince

Speelduur: 81 min.

Schaamteloze kopie van de extreem populaire Saw-franchise. Moeilijk te geloven dat Roland Joffé hier achter zit!

Vergelijk prijzen van Captivity online op Kelkoo!

Het verhaal: Een krankzinnige psychopaat kidnapt de aantrekkelijke Hollywoodster Jennifer Tree (Elisha Cuthbert) en onderwerpt haar aan de meest gruwelijke folteringen. Samen met medegevangene Gary Dexter (Daniel Gillies) probeert Jennifer te ontsnappen…

Ons verdict: Hier is hij dan eindelijk: Captivity, één van de meest besproken én vooral gehate films van de laatste jaren. De pret begon al vér voor de film in de zalen was. Niet alleen waren er diverse reshoots om de film te laten aansluiten op het succes van foltersuccessen zoals Saw en Hostel, bovendien stond heel Hollywood even op zijn kop toen After Dark Films zonder toestemming van de Amerikaans keuringscommissie een expliciete promotiecampage was begonnen. Het ging om torenhoge posterpanelen waarop je Elisha Cuthbert stap voor stap zag gekidnapt worden, gefolterd en vervolgens gedood worden. Dit klinkt overigens véél explicieter dan het in werkelijkheid was, maar toch was het voor Buffy: The Vampire Slayer bedenker Joss Whedon genoeg om in de pen te kruipen en een open brief richting de makers en de MPAA te schrijven. Gevolg: de promotiecampagne werd ingetrokken en After Dark Films lag even overhoop met de MPAA over de rating. Na veel vijven en zessen kwam de horrorprent van voormalig topregisseur Roland Joffé (The Killing Fields, The Mission) in de Amerikaanse bioscopen tegen uitermate vernietigende recensies, waardoor er geen hond ging kijken en Captivity zelfs niet eens in de box office top tien geraakte! En bij het bekijken van de film kwamen we al snel tot de ontdekking dat dit niet onterecht was. Niet alleen is er ook maar ergens de hand van cineast Joffé te merken, alles wordt zo saai en zonder eigen stijl ingeblikt dat de film zelfs lijkt aan te slepen ondanks de korte speelduur. Nergens gebeurd er iets origineels en sommige zaken lijken rechtstreeks uit één van de Saw-afleveringen te komen. Het scenario van B-icoon Larry Cohen is lui en de climax zie je van mijlenver aankomen. De clichés stapelen elkaar op en ook de sexy verschijning van Cuthbert kan de meubelen redden. De film bevat wel enkele gore scènes, maar zelfs deze weten niet te verrassen of maar te boeien.

De DVD: Het anamorfische 2.35:1 beeld is scherp, met een prima contrast en dito schaduwdetail. Diepte is goed en de zwarte tinten zijn op hun beurt solide. De kleuren ogen realistisch en oneffenheden zijn niet aanwezig. De Engelse Dolby Digital 5.1- en DTS-tracks doen hun werk meer dan goed, met een levendig geluidsbeeld, prima ruimtelijkheid en steevast verstaanbare dialogen. De voornaamste extra is de hoogst originele en fraaie verpakking die een sleutelscène illustreert uit de hoofdfilm op de cover. Erg knap! De overige extra’s zijn de typische DFW-extra’s zoals de bekende maar nog steeds even nutteloze Film clips, interviews met de voornaamste cast- & crewleden uit de EPK, beelden van op de set volgens het weinigzeggende B-Roll principe, een niets toevoegende foto galerij, enkele pagina’s nederlandstalige notities en nog een resem promionele trailers.

Kijk hier alvast de trailer van de film: