Saw IV DVD review

Saw IV coverSaw IV***

Regie: Darren Lynn Bousman

Met: Tobin Bell, Costas Mandylor, Scott Patterson, Betsy Russell, Lyriq Bent

Speelduur: 90 min.

De vierde aflevering stelt wederom niet teleur, maar er begint duidelijk sleet op de formule te zitten.

Vergelijk prijzen van Saw IV online op Kelkoo!

Het verhaal: De sadistische seriemoordenaar annex filosoof Jigsaw (Tobin Bell) mag dan dood zijn, zijn gruwelijke spelletjes zijn duidelijk nog niet uitgespeeld. Tijdens de autopsie op de overleden ‘Jigsaw’ ofte John Kramer ontdekt FBI-agent Hoffman (Costas Mandylor) in diens maag een microcassette. Hierop staat dat “het spel” nog maar net begonnen is, waarop in een mausoleum twee mannen wakker worden: Bij de ene zijn de lippen dichtgenaaid; bij de andere de ogen. De twee staan nog maar aan het begin van de lijdensweg die Jigsaw hen en zijn andere ‘spelers’ oplegt… Are you up for it?

Ons verdict: We waren benieuwd hoe ver de makers het nog konden drijven na het wel erg sadistische derde deel. Qua gore toestanden gaat Saw IV gewoon vrolijk verder waar de vorige film stopte en worden mensen opnieuw op de meest ingenieuze manieren het hoekje om geholpen. Op het gebied van verhaal lijkt Bousman dit keer de controle wat te verliezen. Niet alleen worden de verhaallijnen van de vorige aflevering niet vlot afgewerkt, maar lijkt hij nét zijn best te doen om het zo ingewikkeld mogelijk te maken. Er worden ‘opnieuw’ een boel personages voorgesteld die uiteraard ook de nodige verhaallijnen en backstory hebben, maar de wir war van plotlijnen wordt er niet boeiender op. Tobin Bell draaft opnieuw op als psychopaat Jigsaw in een resem flashbacks en is zoals vanouds een plezier om naar te kijken. Maar de rest van de cast laat af en toe eens een steekje vallen. De belangrijke climax is een rommeltje en zal een boel fans teleurgesteld achter laten. Of was dit misschien de bedoeling voor de volgende aflevering? Aangezien Saw IV wereldwijd bijna 140 miljoen dollar in het laatje bracht, is de volgende aflevering uiteraard al een tijdje besteld! Deze zal ingeblikt worden door production designer en second-unit regisseur David Hackl, dus laten we hopen dat er sleet zat op de stijl van Bousman en niet op de bloedige fratsen van ieders favoriete seral-killer…

De DVD: Het anamorfische 1.85:1 beeld is scherp, met een goed contrast en een prima detail. De kleuren hebben op hun beurt een realistische aanblik en de zwarte tinten zijn solide. Vuiltjes en andere oneffenheden zijn gelukkig niet aan de orde. De Engelse Dolby Digital 5.1- en DTS-tracks klinken beide erg potent en dynamisch, met een goede plaatsing van de effecten en mooie volle weergave van de heerlijke Charlie Clouser soundtrack. De zuivere dialogen komen netjes uit de centerspeaker en verdwijnen nergens in het audiogeweld. De DTS klinkt een tikkeltje warmer en biedt wat meer detail. In de knap vormgegeven steelbook huizen twee schijfjes met het nodige bonusmateriaal. Het eerste schijfje bevat buiten de hoofdfilm een informatief stukje audio commentaar van de regisseur en enkele cross-promotionele trailers. Op DVD 2 valt er héél wat meer te ontdekken in de vorm van featurettes zoals Props of Saw 4, Daren’s Video Diary en Traps of Saw 4, maar ook de typische zaken zoals een clipje met setbeelden, weggeknipte scènes, enkele TV Spots, Film clips, een resem interviews met de voornaamste cast- & crewleden, een fotogalerie, Nederlandstalige notities en een handjevol trailers. De Blu-Ray bespreking volgt spoedig, want deze bevat in primeur PCM 7.1 geluid!

Kijk hier alvast een videoboodschap van Jigsaw: