30 Days Of Night Blu-ray review + wedstrijd!

30 Days BR30 Days Of Night ****

Regie: David Slade

Met: Josh Hartnett, Melissa George, Ben Foster, Danny Huston

Speelduur: 113 min.

Blood and guts in High Definition! Een visuele aanrader in het straatje van Blade en Underworld.

Koop 30 days of Night op Blu Ray of DVD bij Free Record Shop!

Het verhaal: In Barrow, Alaska is een klein stadje gevestigd dat het één keer per jaar een volledige maand zonder daglicht moet stellen. Dit zorgt elk jaar weer voor een totale leegloop. De plaatselijke sheriff Eben Oleson (Josh Hartnett) en een handjevol achterblijvers houden een oogje in het zeil. Wanneer Eben samen met zijn deputy Billy enkele verbrande telefoons aantreft begint hij te beseffen dat er iets serieus mis is. Vanaf dan moet hij van het ene bizarre voorval naar het andere, het ene nog vreemder de het vorige. Wanneer hij een bloedig karkas aantreft gaan de poppen pas echt goed aan het dansen…

Ons verdict: In onze ogen was 2008 tot nu toe een behoorlijk pover horrorfilmjaar, met weinig échte uitschieters. En hoewel het vampierensubgenre ons nooit echt even hard kon boeien als pakweg het zombie- en slashersubgenre, blijkt 30 Days Of Night één van de beste horrorfilms van het jaar te zijn! Slade, die ons ook al aangenaam wist te verrassen met zijn controversiële Hard Candy, grijpt het bronmateriaal van Steve Niles en Ben Templesmith met beide handen aan en vertaald het uitermate geslaagd naar bewegende beelden. Het stripgevoel druipt van elke centimeter pellicule af en Slade bewijst dat hij een knap visueel oog heeft. Sommige beelden zijn zo mooi in beeld gebracht dat je er bij wijze van spreken bijna door gehypnotiseerd geraakt! Slade wilde de angst voelbaar maken en mede door de intense montage en uit ijskoude tonen bestaande soundtrack zit je dan ook met een ongemakkelijk gevoel te kijken naar de film. Wanneer de hel losbarst leef je met de personages mee, ondanks dat ze hier en daar meer uitdieping hadden mogen krijgen. Meisjesidool Josh Hartnett is erg goed gecast als de jonge, doch standvastige sheriff en ook Melissa George is prima op dreef. Maar het is de ijzingwekkende verschijning van Ben Foster die de film pas echt ruggengraat meegeeft! Ondanks dat deze talentvolle acteur geen enorm grote rol heeft is zijn stempel onmiskenbaar. Hij verteld hier en daar met zijn staalharde ogen meer dan met de dialogen en de koude rillingen liepen enkele keren over onze rug. De speciale effecten en het production design werden verzorgd door onder andere Weta en zijn uitstekend. Hoewel dat Slade duidelijk niet gratuit uit de hoek wilde komen, zitten er enkele geslaagde scènes in die niet geschikt zijn voor mensen met zwakke magen. Ten zeerste aanbevolen!

De Blu-Ray: Het 2.40:1 HD-beeld is haarscherp, met duidelijk meer detail en diepte dan de DVD-versie. Het contrast is uitstekend en de zwarte tinten van een goede kwaliteit. De kleuren ogen een tikkeltje warmer dan op de SD-tegenhanger. De beeldkwaliteit is erg proper en vuiltjes zijn niet aan de orde. De Engelse Dolby Digital 5.1-track klinkt prima en overigens beter dan de sporen op de DVD, maar als je een Blu-Ray in huis haalt wil je natuurlijk genieten van de Engelstalige DTS HD MA-track! U kan op beide oren slapen, want dit is een detailrijke en erg dynamische soundtrack, met een breed geluidsbeeld en uitstekende plaatsing van de geluidseffecten. Er is een goede spreiding en de subwoofer gaat lekker door in het laag. De dialogen klinken helder en storingen of andere oneffenheden hebben we zoals te verwachten niet waargenomen. De informatieve commentaartrack, ingesproken door hoofdacteurs Josh Hartnett en Melissa George en producent Rob Tapert, is eveneens aanwezig op de Blu-Ray. En tot ons groot jolijt lijkt ook de overgrote meerderheid van de extra’s aanwezig: zoals de beelden van op de set, de 9 diepgravende ‘Making of’-featurettes en het meer dan boeiende videodagboek “730 Days Of Night”. De promotionele interviews met de voornaamste cast- en crewleden zijn eveneens aanwezig, alsook de cross-promotional trailers. De DVD versie bevatte verder nog enkele pagina’s Liner Notes, een resem Film Clips, een zestal televisiespots en de originele bioscooptrailer. Volgens ons had dit nog best op de Blu-Ray geraakt zonder de beeld- en geluidskwaliteit naar beneden te halen!

Kijk hier alvast de trailer van de film:

Warning: Undefined array key -1 in /home/public/sites/www.moviepulp.be/wp-content/plugins/gd-rating-system/d4plib/core/d4p.wpdb.php on line 345

3 thoughts on “30 Days Of Night Blu-ray review + wedstrijd!”

1. Warning: Undefined array key -1 in /home/public/sites/www.moviepulp.be/wp-content/plugins/gd-rating-system/d4plib/core/d4p.wpdb.php on line 345

Dankzij de fijne mensen van Dutch Filmworks kan Moviepulp opnieuw enkele toffe prijzen uitdelen!!! Wat valt er te winnen? Drie exemplaren van 30 Days of Night Blu-Ray, één maal de Blu-Ray van Saw IV en één maal The Grudge op Blu-Ray!!!

Wat te doen? Als de bliksem het antwoord op de volgende vragen beantwoorden:

1) 30 Days of Night werd een dikke wereldwijde hit. Wat was de globale opbrengst van deze geslaagde vampierenfilm?

2) David Slade werkte zich in de kijker met het sterke Hard Candy. Welke actrice uit deze controversiële film werd sindsdien een grote naam?