Nosferatu: Eine Symphonie Des Grauens DVD review

Nosferatu coverNosferatu: Eine Symphonie des Grauens ****

Regie: F.W. Murnau

Met: Max Schreck, Alexander Granach, Gustav Von Wangenheim, Greta Schröder

Speelduur: 94 min.

Een absolute mijlpaal in de filmgeschiedenis en een must-see voor elke zichzelf respecterende film/horrorfan!

Koop Nosferatu Special Edition op DVD bij Free Record Shop!

Het verhaal: Hutter (Gustav Von Wangenheim) wordt naar Transylvanië gestuurd om een ogenschijnlijk eenvoudige onroerend goed transactie af te ronden voor makelaar Knock (Alexander Granach). Daar aangekomen ontmoet Hutter de graaf Orlock (Max Schreck). Hutter merkt echter niet dat de erg vreemde graaf een ongezonde fascinatie heeft voor zijn aantrekkelijke vrouw…

Ons verdict: Hier is hij dan: De eerste horrorfilm ooit gemaakt! Nosferatu: Eine Symphonie Des Grauens is een ongeautoriseerde verfilming van “Dracula”, de wereldberoemde roman van Bram Stoker. Murnau veranderde de namen van de personages maar dat mocht niet baten, want Bram Stoker’s weduwe smeerde de cineast twee rechtzaken aan zijn been. Ze won beide, waarop alle bestaande prints vernietigd moesten worden. Nu bijna 85 jaar later werd de ultieme horrorklassieker gereconstrueerd aan de hand van enkele in onder meer Frankrijk teruggevonden reservefilmrollen. Hoewel Nosferatu: Eine Symphonie Des Grauens vele, zoniet alle daaropvolgende vampierenfilms op de één of andere manier zal geïnspireerd hebben, zullen de meeste afstammelingen van de MTV-generatie weinig tot niets vinden aan deze expressionistische film. Graaf Orlock is geen vampier zoals we die de dag van vandaag allemaal kennen. Het is geen supermens, die alle vrouwen kan verleiden. Het is geen bloeddorstig monster dat niet te stoppen valt! Max Schrecks invloedrijk filmkarakter Orlock is een meelijwekkend, bijna tragisch figuur. Er wordt met veel pathos geacteerd door de gehele cast. Murnau’s verbluffende gotische sfeer én visuele stijl zijn eveneens hoofdbestanddelen van Nosferatu: Eine Symphonie Des Grauens. Klassieker of niet, dit zal sowieso niet ieders cup of tea zijn, maar dat neemt niet weg dat F.W. Murnau’s film een onmiskenbare mijlpaal is in de filmgeschiedenis. Daarvoor alleen al is het de moeite om de films zelfs maar één keer te bekijken!

De DVD: Het originele 1.33:1-beeld is knap geremasterd, met een gezien de leeftijd verbluffend niveau van scherpte en detail. Bovendien is de bioscoopprint erg proper en zijn er bijna geen beschadigingen en/of vuiltjes te bespeuren. Een Duitse Dolby Digital 5.1-track, die opnieuw werd ingespeeld door Symfonieorkest van Radio Saarbrücken, klinkt prima. Het gaat hier wel om een uit twee schijfjes bestaande speciale editie, maar veel extra’s zijn er niet te ontdekken. Wél is het hier een gelukkig geval van kwaliteit in plaats van Kwantiteit! We hebben niet alleen de originele soundtrack, maar ook de erg informatieve en boeiende documentaire “The Language of Shadows” die net geen uur duurt. Verder is er nog een kort clipje te bekijken over het restauratieproces van de legendarische film en een tweetal promotionele trailers.

Bekijk hier de trailer van deze classic: