Solstice DVD review

Solstice coverSolstice *

Regie: Daniel Myrick

Met: Shawn Ashmore, Amanda Seyfried, Elisabeth Harnois, R. Lee Ermey

Speelduur: 87 min.

Zwakke en ronduit saaie horrorfilm van de maker van The Blair Witch Project!

Koop Solstice aan de beste online prijs bij Azur!

Het verhaal: Nadat haar tweelingzus zelfmoord heeft gepleegd, probeert de mooie Megan (Elisabeth Harnois) de draad van haar leven weer op te pikken. Samen met enkele vrienden vertrekt ze naar een zomerhuis nabij de moerassen van Louisiana om de zonnewende te vieren. Naarmate de zonnewende dichterbij komt, krijgt Megan echter last van bizarre spookachtige visioenen. Ze is ervan overtuigd dat haar overleden zus haar iets probeert duidelijk te maken, maar wat? En is de bovennatuurlijke kracht wel Megan’s zus?

Ons verdict: Wat is er toch gebeurd met Dan Myrick? Myrick was medeverantwoordelijk voor het hypersuccesvolle The Blair Witch Project. Vorig jaar werkte hij zich terug in de kijker met Believers, een horrorfilmpje met een degelijke cast en opzet dat compleet om zeep geholpen werd door trage opbouw en een totaal lak aan spanning en/of gore toestanden. Ook Solstice is vergelijkbaar met Believers. Het gegeven is interessant en Myrick wist enkele behoorlijk acteurs aan te trekken (Shawn Ashmore uit onder meer The Ruins en X-Men: The Last Stand, maar ook de legendarische R. Lee Ermey), maar de regisseur doet er werkelijk niets mee. De film geraakt nergens op gang en het geheel heeft letterlijk en figuurlijk last van bloedarmoede. Solstice bevat evenveel spanning en sensatie als een gemiddelde aflevering van flutsoap “Familie”, dus dan weet je het wel. Het is dan ook al vlug een hele opgave om iets of wat geconcentreerd te blijven volgen, laat staan dat er nog interesse is in de door Myrick aangeleverde antwoorden in de climax! Regisseur Myrick mag wat ons betreft gerust terug kruipen onder de steen waaronder hij is uitgekropen. Kortom, Solstice is te mijden als de pest!

De DVD: Het anamorfische 2.35:1-beeld is scherpte met een prima contrast en een bevredigend schaduwdetail. Het zwartniveau is eveneens dik in orde. De kleuren zijn helder en realistisch zonder van het scherm af te spatten. De gebruikte filmprint oogt proper en dramatische oneffenheden hebben we niet direct kunnen waarnemen. De Engelse Dolby Digital 5.1-track klinkt warm met voldoende dynamiek en spreiding. De heldere dialogen worden steevast verstaanbaar weergegeven via de centerspeaker en de muziek zorgt voor het nodige gevoel van ruimtelijkheid. De subwoofer doet eveneens wat van hem verwacht wordt en zorgt voor de nodige ambiance. Er is eveneens een Engelse DTS-track toegevoegd, maar het verschil is weinig wereldschokkend. Ruis of storingen zijn niet aanwezig. Er zijn buiten wat promotionele trailers geen extra features aanwezig. Lees ook onze bespreking van de Blu-Ray om te vergelijken en eventuele verschillen te ontdekken.

Bekijk hier alvast de originele trailer: