Body of Lies review

Body of Lies posterBody of Lies ****

Regie: Ridley Scott

Met: Leonardio DiCaprio, Russell Crowe, Mark Strong, Golshifteh Farahani

Speelduur: 105 min.

Een strakke regie en uistekend acteerwerk kenmerken Ridley Scott’s meeste recente prent. Vanaf 19 november 2008 in de bioscopen!

Het verhaal: De verbitterde Roger Ferris (Leonardo DiCaprio) is de beste man die de Amerikaanse veiligheidsdienst ‘in the field’ heeft. Tijdens vele geheime en vooral gevaarlijke opdrachten in alle uithoeken van de wereld ligt het leven van Ferris in de handen van de stem aan de andere kant van de beveiligde telefoonlijn, die van CIA topman Edward Hoffman (Russell Crowe). Terwijl Ferris zijn leven riskeert in landen waar een leven niet veel meer waard is dan de informatie die men er kan uitfolteren, zit Hoffman veilig en wel in zijn riante villa of het CIA hoofdkwartier. Wanneer Hoffman vanachter zijn laptop een ultragevaarlijke terroristische moslimleider op het spoor komt, zet hij Ferris op de zaak. Om de terrorist uit zijn schaduw te lokken probeert Ferris zo diep als hij kan in diens duistere wereld te infiltreren. Maar hoe dichter hij bij de waarheid komt, hoe meer Ferris ontdekt dat hij niemand kan vertrouwen. Toch is ‘vertrouwen’ echter het enige dat hem kan redden…

Ons verdict: Politieke thrillers zijn sinds 9/11 schering en inslag. Toch wisten weinig van deze films een onuitwisbare indruk achter te laten en al helemaal geen groot publiek aan te spreken. Dit kan aan twee zaken liggen: Het is nog te vroeg of de mensen krijgen al genoeg van dit thema binnen via het journaal. Aan de mensen achter en voor de camera zal het niet liggen, want het kruim van Hollywood draafde de laatste jaren op in dit soort politiek getinte films. Ook Body of Lies, Ridley Scott’s nieuwste en gebaseerd op het gelijknamige boek van auteur David Ignatius, kan rekenen op een indrukwekkende cast en crew. Scott behoeft geen introductie meer en het scenario is van de hand van de schrijver van The Departed (William Monahan). Voor de camera staan enkele van de beste acteurs van hun generatie, met op kop Leonardo DiCaprio en Russel Crowe. Toch werd Body of Lies een flop van jewelste en nu we de film gezien hebben kunnen we volmondig stellen dat dit toch wel onterecht is. Het scenario is niets wereldschokkend, maar zit hoe dan ook goed in elkaar. Het is erg realitisch en je zou het zo in de hedendaagse actualiteit kunnen plaatsen. Ridley Scott blikt de film strak in, met tussen de knetterende dialogen enkele verbluffend harde actiescènes. Het tempo zit er goed in en de film is spannend op de juiste momenten. Actie, intensiteit en geweld worden afgewisseld met rustige, mooie momenten van pure menselijkheid in de persoon van Golshifteh Farahani. Haar chemie met Leonardo DiCaprio is ‘spot on’ en raakt de juiste snaren bij zowel het publiek als het hoofdpersonage.

Leonardo DiCaprio zelf is de laatste jaren bezig aan een filmische gouden tocht en wint – althans wat ondergetekende betreft – elke prent aan kracht en kunnen zo blijkt, want ook in Body of Lies is hij de échte drijvende kracht. Hij speelt erg realistisch en je leeft met het hoofdpersonage mee. Geef die man nu toch eens een Oscar! Russel Crowe is eveneens een straf acteur en is goed gecast als tegengewicht voor DiCaprio, hoewel dat uiteindelijk Mark Strong (Revolver, RocknRolla) diegene is die voor het échte verbale vuurwerk zorgt met Leonardo DiCaprio. Strong is de laatste jaren aan het klimmen op de ladder van roem en in deze film wordt direct duidelijk dat het ook effectief terecht is. De in London geboren acteur barst van het charisma en talent en de scènes tussen hem en DiCaprio zijn alleen al de prijs van het bioscoopticketje waard. Body of Lies is dan ook een absolute aanrader, al wat was het maar voor één van dé hardste, meest intense en spannendste climaxscènes van de laatste jaren. Kortom, Body of Lies is A-cinema van de bovenste plank en een must als je houdt van strakke actie/thrillers!