Pathology Blu-ray review

Pathology coverPathology ****

Regie: Marc Schölermann

Met: Milo Ventimiglia, Michael Weston, Alyssa Milano, Lauren Lee Smith

Speelduur: 95 min.

Meesterlijke horrorfilm van de schrijvers van Crank, die het best te omschrijven valt als een uitermate geslaagde mix van Dexter, Basic Instinct, Anatomie en Saw!

Koop Pathology voor een voordelige prijs bij Free Record Shop!

Het verhaal: Ted Grey (Milo Ventimiglia) heeft het allemaal voor elkaar! Hij heeft een geweldig knappe vriendin en hij is een uitstekend student medicijnen, die de geweldige kans krijgt om stage te lopen bij dé meest prestigieuze pathologieafdeling van het land. Door zijn talent, ambitie en rake mond valt Ted al snel op bij zijn jonge collega’s. Ted wordt als vlug opgenomen in de groep, maar dan doet hij een schokkende ontdekking: zijn nieuwe “vrienden” gebruiken hun kennis en kunde om de perfecte moord te kunnen plegen! Hij laat zich meeslepen en ze besluiten er een sinister spelletje van te maken. Maar dan loopt alles grandioos uit de hand…

Ons verdict: Pathology is een even verraderlijke film, als de gladde yuppiekillers die de film bevolken… Net wanneer je het niet verwacht, voel je het koude staal binnen dringen en is het te laat! Pathology wist me zo gewelddadig bij de keel te grijpen, dat ik tijdens de eindcredits nog niet goed wist wat me overkomen was! Nu weet ik het… Pathology is wat het horrorgenre nodig heeft: namelijk ballen! De slim geschreven prent is ingepakt als een ultragladde, doch brave Amerikaanse Hollywoodthriller, maar videoclipfilmer Marc Schölermann pakt uit met een staalharde rechtse en laat zijn film uitdraaien op een goor stukje foute cinema, met een onderhuidse kritiek op de geschifte aard van de gemiddelde aardbewoner. We zijn allemaal in staat tot moorden en hoe meer sadisme, hoe beter! Milo Ventimiglia (Rocky Balboa, Heroes) is briljant als het hoofdpersonage en slaagt erin om op realistische manier de dunne lijn van goed en slecht te bewandelen. Michael Weston is uitstekend als de compleet geflipte antagonist en ook de rest van de bijrollen (waaronder lekker dier Alyssa “Charmed” Milano) worden met duivelse perfectie ingevuld. De film is retespannend, boeiend tot het eind en lekker bloederig. Buiten als het bloed, is het vooral de grimmige en erg donkere ondertoon die het hem doet. Pathology is in essentie het best te omschrijven als een mix tussen de populaire televisieserie Dexter, het schandaalsucces Basic Instinct, het Duitse horrorsucces Anatomie en de Saw-franchise. Hoewel dat niet echt overkomt als ‘origineel’, maakt de regisseur er een geheel eigen beestje van, dat uitermate verrassend en voor een Hollywoodfilm behoorlijk ranzig uit de hoek kan komen! Het is dan ook een compleet schandaal dat Pathology totaal geweerd werd uit de bioscopen, hoewel dit echt weer zo een prent is waar je van houdt of die je haat! Pathology is nét als ‘de mens’ iets vreemds… maar erg fascinerend.

De Blu-Ray: Echt veel bonusmateriaal valt er helaas niet te rapen op de Blu-Ray! En wat wel aanwezig (een kort B-Roll clipje, 26 minuten aan weinigzeggende persinterviews en een resem promotrailers) is, valt helaas onder de noemer “nutteloze EPK-rommel”. Teleurstellend voor een topper als dit! Gelukkig is het beeld- en geluid wel uitstekend. Het 2.35:1 HD-beeld is zoals te verwachten haarscherp, met een goede diepte en detail. Het contrast is dik in orde en de staalachtige kleuren ogen natuurlijk en vol. Vuiltjes of andere oneffenheden zijn nergens te bespeuren. De Engelse DTS MA-track klinkt dynamisch, met goed geplaatste geluidseffecten en zuivere dialogen. De mooie muziek komt goed tot zijn recht en er zijn geen noemenswaardige oneffenheden aanwezig in het geluid. Een must voor de liefhebbers van de betere horror!