Art Of the Devil 3 DVD review

DVD coverArt of the Devil 3 **

Regie: Het zevenkoppige “Ronin Team”

Met: Napakpapah Nakprasit, Suppakorn Kitsuwan, Namo Tonggumnerd

Speelduur: 81 min.

Art of the Devil 3 is kost voor de liefhebbers van extreme bloederigheid en goor. Al de rest gelieve zich te onthouden!

Het verhaal: In een wanhopige poging om hun vergiftigde moeder terug uit het dodenrijk te halen, plant een Thaise familie een luguber ritueel met zwarte magie en allerhande folteringen. De knappe lerares Panor wordt daar het slachtoffer van. Maar hoewel de ziel van de moeder is overgegaan in het jonge, vruchtbare lichaam van Panor, is er ergens iets misgelopen tijdens de griezelige ceremonie, want al snel beginnen er spookachtige dingen te gebeuren…

Ons verdict: Een dikke drie jaar na Art Of The Devil II (2005) komt het zevenkoppige regisseursteam op de proppen met een sequel. Het geheel is helaas een rommeltje en het scenario hangt met haken en ogen aan elkaar . Zelfs na een half uur subplots en allerhande flashbacks is er nog geen touw aan Art Of The Devil 3 vast te knopen. Het geheel is overigens ook niet echt snedig ingeblikt en met zeven regisseurs verwacht je toch tminstens een beetje dynamiek of intensiteit. Maar net als je je interesse lijkt te verliezen, trekt het cineastenteam net als in de voorganger de kaart van de bloederige effecten en gore folteringen. De make-upeffecten zijn trouwens ongezien realistisch, extreem pijnlijk en zelfs voor een geharde horrorfanaat niet altijd even makkelijk te slikken. Of wat dacht u van foetussen die hardhandig uit de bloedige baarmoeder worden getrokken, hoofden die worden bewerkt met een cirkelzaag, detailopnamen van vingernagels die worden uitgetrokken en onze persoonlijke favoriet: ogen die bewerkt worden met een resem veiligheidsspelden! Als je hiervan houdt, valt er nog het één en ander te beleven aan deze horrorfilm. Maar voorts is er helaas geen fluit aan de derde Art Of The Devil. Want hoewel het acteerwerk degelijk is, wordt het geheel nergens ook maar even spannend, angstaanjagend of sfeervol. De folterliefhebbers weten weer waar naartoe, maar de rest kan zich beter onthouden.

De DVD: Het anamofische 1.85:1-beeld is ziet er over het algemeen scherp uit, met heldere kleuren. Het zwartniveau en het contrast stelden hier en daar echter wat teleur en er is behoorlijk wat grain aanwezig. Overdreven vee lvuiltjes en beschadigingen hebben we dan weer niet kunnen waarnemen. De Thaise Dolby Digital 5.1-track klinkt prima, met een goede dynamiek en zuivere, steevast verstaanbare dialogen. De aanwezige filmmuziek en de geluidseffecten komen goed tot hun recht en zorgen voor het nodige gevoel van ruimte. De subwoofer zorgt op zijn beurt voor de nodige ambiance. Ruis of andere storingen hebben we niet waargenomen. De Thaise DTS 5.1-track biedt iets meer detail en warmte, maar de verschillen zijn niet wereldschokkend. Op het gebied van extra’s hebben we enkele de originele bioscooptrailer en enkele promotietrailers.