Get Smart Blu-ray review

Get SmartGet Smart ****

Regie: Peter Segal

Met: Steve Carell, Anne Hathaway, Dwayne Johnson (The Rock), Alan Arkin, Terence Stamp, James Caan

Speelduur: 110′

Get Smart is een prima actiefilm, stevig op smaak gebracht met hilarische grappen en grollen.

Koop Get Smart bij Free Record Shop!

Het verhaal: Maxwell Smart (Steve Carell) werkt al vele jaren op het ultrageheime hoofdkwartier van het spionagebureau “Control”. Hij werkt als analist, maar Maxwell droomt er al jaren van om ooit eens samen met Agent 23 (Dwayne Johnson) op het veld te mogen werken. Deze droom mag Maxwell weer opbergen als blijkt dat hij ondanks uitstekende examens niet mag doorgroeien in de organisatie van The Chief (Alan Arkin). Maar wanneer het hoofdkwartier wordt aangevallen en al de agenten in het veld het doelwit worden van het gevaarlijke en beruchte misdaadsyndicaat “Kaos”, ziet The Chief geen enkele andere oplossing dan Maxwell te promoveren tot agent. Maar in plaats van gekoppeld te worden aan Agent 23, mag hij een team vormen met de op het eerste gezicht lieftallige maar enorm dodelijke Agent 99 (Anne Hathaway). Maxwell beschikt over weinig tot geen ervaring. Gewapend met slechts een paar spionagegadgets en zijn onstuitbaar enthousiasme moet hij “Kaos” en diens leider Siegfried (Terence Stamp) verslaan om zo de wereld te redden.

Ons verdict: Steve Carell, die zich in 2003 in de kijker werkte met zijn opvallende bijrol in de Jim Carrey-hit Bruce Almighty, bewijst vanaf de eerste scènes waarom hij gezien wordt als één van de grappigste mensen van onze planeet. De man barst van talent, charisma en een perfect gevoel voor komische timing. Carell is perfect gecast als de opvolger van Don Adams en maakt zich de rol volledig eigen zonder een kopie te vormen van de gelijknamige sixties-versie. De acteur is heel de film enorm goed op dreef en doet zijn veel te brave vertolking uit het plat commerciële Evan Almighty volledig vergeten. De verbazingwekkend knappe Anne Hathaway bewijst dan weer dat ze veel meer in haar bevallige mars heeft dan prinses te wezen in Disneyfilms en kickt op erg geloofwaardige manier butt. Oscarwinnaar Alan Arkin is hilarisch grappig als The Chief, de leider van “Control”, en ook Dwayne “The Rock” Johnson bewijst opnieuw dat hij een gezond gevoel voor humor heeft. Grappenmaker David Koechner en de imposante Terry Crews zijn een beetje overbodig meubilair. Veel grappiger zijn de cameo van Bill Murray en het hilarische optreden van James Caan. Karakterkop Terence Stamp is op zijn beurt een prima slechterik, maar zijn donder wordt een beetje gestolen door Ken Davitian, die sinds het succes van Borat: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan aan zijn opmars bezig is.Het verhaal van Get Smart zal weliswaar geen prestigieuze filmprijzen winnen voor originaliteit, maar de dynamische regie van komedie-expert Peter Segal, de geslaagde grappen en grollen en de eerder vermelde prima acteerprestaties maken heel veel goed. De speciale effecten zijn erg goed en het stunt- en vliegwerk is bij momenten zelfs echt spectaculair. Hoewel Get Smart in essentie een komedie is, wordt er overigens behoorlijk hard geknokt in de film. De heerlijk bombastische soundtrack van Trevor Rabin doet de rest en vormt de kers op de taart. De actiekomedie groeide in Amerika dan ook terecht uit tot één van de toppers van de filmzomer van 2008. Kortom, ten zeerste aanbevolen!

De Blu-ray: Het 1.85:1 HD-beeld is scherp, met een puik contrast en idem voor het schaduwdetail. Het zwartniveau is goed en ook de andere kleuren ogen helder en natuurlijk. Vuiltjes en beschadigingen zijn niet aan de orde. De Engelse Dolby Digitale 5.1-track is een warm en dynamisch spoor, met een goede weergave van de dialogen en een uitstekende plaatsing van de geluidseffecten. De muziek klinkt levendig en de subwoofer zorgt voor een stevige onderlijning tijdens de actie- en explosiescènes. De hoofdattractie onder de extra’s is de ‘Get Smart’-modus, waardoor de film maar liefst 62% grappiger wordt door de toevoeging van alternatieve takes, weggekninpte scènes en bloopers! We hebben het niet zitten uitrekenen, maar het is een feit dat er hilarische toevoegingen tussenzitten. Vervolgens zijn er maar liefst vier featurettes te ontdekken op het schijfje. In The Old ‘I Hid it in the Movie’ Trick (9 min.) kan je ontdekken welke referenties naar de legendarische tv-reeks waar in de film te ontdekken zijn, terwijl The Right Agent for the Right Job (10 min.) ingaat op het casten van de twee hoofdacteurs. In Max in Moscow (6 min.) volgen we de crew op de set in Rusland. Als laatste kan je ontdekken dat zelfs Carell niet altijd even grappig is in Language Lessons (3 min.). Héél wat grappiger zijn The Vomit Reel (5 min.) en Spy Confidential (6 min.). Als laatste kan je een kijkje nemen op de set van de DTV-sequel/rip-off Get Smart’s Bruce and Lloyd Out of Control.