Death Race Blu-ray review

coverDeath Race ****

Regie: Paul W.S. Anderson

Met: Jason Statham, Joan Allen, Tyrese Gibson, Ian McShane, Natalie Martinez

Speelduur: 111′

Spectaculair stuntwerk, geweld, vrouwelijk schoon en Jason Statham zijn de gesmaakte ingrediënten van deze meer dan geslaagde remake! Vanaf 5 februari 2009 te koop.

Koop Death race bij Proxis!

Het verhaal: Valselijk beticht van de gruwelijke moord op zijn vrouw, belandt de stoere arbeider Jensen Ames (Jason Statham) in een zwaar beveiligde futuristische gevangenis. Daar moet hij het tegen wil en dank opnemen tegen enkele van de meest gevaarlijkste criminelen in de brutale “Death Race”, een sadistische maar uiterst succesvolle autorace die in heel het land live op televisie wordt uitgezonden…

Ons verdict: De Britse acteur Jason Statham heeft ondertussen een succesvolle carrière gemaakt van heerlijk ‘rechttoe rechtaan’ actiefilms zoals The Transporter-trilogie, de twee Crank-films en War. Ook Death Race, een bigbudget remake van de prima cultfilm Death Race 2000 uit ’75, hoort in hetzelfde rijtje thuis. De atletische gebouwde actieheld is zoals steeds geweldig, maar hij heeft dit keer een verrassend sterke selectie tegenspelers meegekregen. Of wat dacht u van Joan Allen, Tyrese en Ian McShane? Vooral Joan Allen is briljant als de bitcherige gevangenisdirectrice en geeft Statham het nodige weerwerk. Het personage van Allen lijkt overigens effectief weggelopen uit één of andere seventies vrouwengevangenisprent en dat is ook de grote sterkte van Death Race! Regisseur Paul W.S. Anderson, die bekend werd met vehikels als Mortal Kombat, Resident Evil en Alien Vs. Predator, benaderde de film namelijk als een B-film. Het verhaal is dan ook alleen maar een excuus om zoveel mogelijk bloederige races, schoon vrouwvolk, heerlijk één-dimensionale personages en coole bolides in de film te proppen. Hierdoor gaat de film snel over tot de orde van de dag en heeft Death Race een uiterst vlot tempo. De actiescènes spatten letterlijk van het scherm, met enkele van de meest indrukwekkende carcrashes sinds lang. Het siert Anderson trouwens dat hij zoveel mogelijk probeerde te bekomen met klassiek stunt- en vliegwerk in plaats van doorzichtige CGI-effecten. Death Race deed het echter vreemd genoeg een pak minder dan verwacht en bracht wereldwijd ‘maar’ 75 miljoen dollar op tegen een budget van 45 miljoen dollar. Laat dat u echter niet tegenhouden!

De Blu-ray: Net zoals bij eerdere Universal releases is de Blu-ray van Death Race een unieke interactieve filmervaring. Buiten de gewoonlijke zaken zoals BD Live en het kiezen van je favoriete scènes, kan je via ‘U-control’ tijdens de film diverse profielen en informatie bekijken van de diverse racers. Ook kan je diverse picture-in-picture featurettes bekijken zonder ook maar één seconde van je film te onderbreken. Maar daar stopt de interactiviteit niet! Wat dacht je ervan om je eigen Death Race scène samen te stellen via “Maak je eigen scène”. In deze unieke en hoogst originele extra kan je een spectaculaire scène uit de film bekijken vanuit zeven verschillende standpunten, maar deze ook monteren naar je eigen smaak. Als de scène af is kan je deze doorsturen naar je vrienden via BD Live. Nadien zijn er een resem ‘gewone’ extra’s te ontdekken zoals de 20 minuten durende ‘Making of’-featurette “Start je Motor: Het Maken van een Death Race”. Hoewel het een op het eerste zicht typische promotionele featurette lijkt (en dat natuurlijk ook wel is), is het een erg vermakelijke docu dankzij de enthousiaste en wat nochalante interviews met de allerhande cast- en crewleden. Bovendien krijg je een ruime blik achter de schermen, maar ook coole productieschetsen en dergelijke. In “Achter Het Stuur: Analyse van de Stunts” (8 min.) krijg je een idee van het extensieve stunt- en vliegwerk om de actiescènes zo realistisch mogelijk te houden. Niet echt diepgravend, maar de setbeelden van de spectaculaire flip van de gepantserde truck zijn zonder twijfel erg indrukwekkend. Als laatste kan je nog eens de hoofdfilm bekijken, maar dan vergezeld van uitleg van regisseur Paul W.S. Anderson en producer Jeremy Bolt. Overigens een erg interessante audiocommentaar, waarin Anderson en Bolt vertellen over het onstaan van de remake (14 jaar geleden nota bene!), het idee achter hun film en uiteraard het maken van de film. Er valt hier en daar wel eens een stilte, maar de heren vertellen genoeg waardevolle weetjes en anekdotes zodat de track blijft boeien. De originele bioscooptrailers ontbreken helaas. Hoe dan ook een must-have voor de fans van “The Stath”!

Bekijk hier wél de originele trailer:

4 thoughts on “Death Race Blu-ray review”