De BLACK review

Black - The Movie posterBLACK **** 1/2

Regie: Adil El Arbi & Billal Fallah (IMAGE)

Met Martha Canga Antonio, Aboubakr Bensaihi, Emmanuel Tahon, Soufiane Chilah, Théo Kabeya, Eric Kabongo,…

Speeltijd: 95′

Ga kijken als je hield van IMAGE & C’est arrivé pres de chez vous.

Het verhaal: Mavela & Marwan wonen in de achterbuurten van Brussel en behoren elks tot een bende die kattenkwaad uithalen en zakkenrollen. Dingen geraken uit de hand wanneer beiden verliefd worden op elkaar en de bendeleiders als maar gevaarlijker worden.

BLACK wallpapers - Mavela Loubna dansen

Ons verdict: België kent heel wat sterke films gaande van Le Huitième Jour, C’est arrivé pres de chez vous & Daens tot het recente Loft & Rundskop en dan vergeten we nog heel wat subtoppers zoals De Zaak Alzheimer, d’Ardennen & BenX. Het mag dan ook niet verwonderen dat tegenwoordig lokale fictie heel wat aandacht krijgt van het Belgische publiek. Toch heeft de allochtone gemeenschap hier weinig inbreng in gehad en laat dit nu net datgene zijn dat met de nieuwe film BLACK van de talentvolle regisseurs Adil El Arbi & Billal Fallah verdwijnt.

Alternatieve BLACK wallpaper

De Antwerpse regisseurs lieten met IMAGE al iets van zich zien, maar met BLACK gaan ze net dat stukje verder. Het duo ontwijkt met BLACK geen enkele controverse: Rellen op straat, Brusselse bioscopen moesten sluiten, er heerste gevaar in Brussel wegens terroristische aanslagen, opnames in het gevreesde Molenbeek,… Juist, BLACK heeft zijn context mee. Gehypte larie & bullsh*t, hoor ik je zeggen? Misschien valt de controversie wel te begrijpen als je de film echt gaat bekijken, want BLACK is een gedurfde productie met harde beelden (geweld, verkrachtingen, bloed, schoten, seks) die tot in het hart van de agressie bij de allochtone bendes gaat. De harde wereld waarin bepaalde vreemdelingen terecht komen, verstoten door de maatschappij waarin ze opgenomen worden. Het scenario naar de hand van de sterke verhalen door schrijver Dirk Bracke kent de perfecte structuur, opbouw en een ultieme climax en dit allemaal in een solide verpakking vol adembenemend sterke camerashots die veel weg hebben van een Hollywood-productie. De ‘nieuwe’ Belgen Aboubakr Bensaihi, Martha Canga Antonio & Emmanuel Tahon laten een sterke indruk na in wederom geweldige shots van onze donkere hoofdstad Brussel. Kleine kanttekening: de romantische scènes mochten wel iets beter.

Besluit: Het is een wonder hoe deze film in de Belgische bioscopen draait, maar BLACK is zonder meer één van de beste films die we dit jaar hebben gezien. En we zijn benieuwd wat dit in Nederland en Frankrijk gaat brengen! Geniet onderaan van 2 behind-the-scenes featurettes van BLACK: