Hellboy II: The Golden Army Blu-ray review

Hellboy II: The Golden Army ****

Regie: Guillermo Del Toro

Met: Ron Perlman, Selma Blair, Doug Jones, Jeffrey Tambor, Luke Goss

Speelduur: 120′

De verbluffende sequel op het in onze ogen eerder middelmatige Hellboy (2004) *** is nu ook verschenen op Blu-ray!

Koop Hellyboy 2: the Golden Army aan de beste online prijs bij Free Record Shop!

Het verhaal: Een eeuwenoud bestand tussen de mensheid en een ras van superieure mythische wezens staat op het punt verbroken te worden wanneer de verbannen prins Nuada één van de stukken van de kroon in handen krijgt waarmee het onstuitbare Gouden Leger bedient wordt. Het is aan superheld Hellboy (Ron Perlman) en zijn heldhaftig team van “Het Bureau voor Paranormaal Onderzoek en Defensie” om de wereld nog maar eens te redden…

hell-2

Ons verdict: De eerste Hellboy (2004) barste van het potentieel, maar toch kon Guillermo Del Toro’s visie van Mike Mignola’s gotische comic book ons niet helemaal bekoren. Het was allemaal iets te glad en de demonen waren te braaf (lees: PG-13). Toch was het een verfilming die erg dicht bij de originele strip lag en technisch was er bitter weinig aan de prent van Del Toro aan te merken. De meer dan 100 miljoen dollar kostende superheldenfilm bracht wereldwijd net geen 100 miljoen op, dus écht succesvol kon je Hellboy moeilijk noemen. Toch kreeg Guillermo Del Toro, wiens marktwaarde sinds Pan’s Labyrinth en The Hobbit enkel maar gestegen is, in 2008 van Universal de kans om een sequel te maken. Een kans die de talentvolle cineast met beide handen aannam, aangezien Sony de rechten had laten vallen. Hellboy II: The Golden Army ligt ironisch genoeg minder dicht bij Mignola’s strips, maar in de plaats krijg je de ongebreidelde fantasie van Del Toro. Het scenario van de sequel laat geen kans onbenut om de kijker onder te dompelen in een duistere wereld vol mytische creaturen en wonderlijke gebeurtenissen. Del Toro is creatief vele malen sterken geworden en Hellboy II: The Golden Army is op elk vlak sterker dan zijn voorganger. Het script is boeiend, origineel en vlot geschreven, met een puike mix van actie en karakteruitdieping. De speciale effecten zijn eveneens verbluffend, maar Hellboy II is voor het grootste gedeelte zo geweldig door het uitstekende acteerwerk. Perlman mag dan de zestig naderen, de man IS gewoon Hellboy en overtuigt zowel in de rustige karakterscènes, als het vele stunt- en vliegwerk. Maar ook Selma Blair, Doug Jones, Jeffrey Tambor en de rest van de supporting cast zijn opnieuw erg goed in hun respectievelijke rollen. Toch een speciale vermelding voor ex-Bross Luke Goss, welke na Blade II opnieuw een erg coole slechterik neerzet, waar rekening moet mee gehouden worden. Hellboy II: The Golden Army groeide uit tot een solide kaskraker en bracht wereldwijd meer dan 160 miljoen dollar op. Daarbovenop kreeg de sequel bijna unaniem positieve kritieken van de gevestigde critici. En terecht! Wat ons betreft hoort Hellboy II dan ook bij de betere comicverfilmingen ooit gemaakt. Eat that Sony!

De Blu-ray: Het 1.85:1 HD-beeld is haarscherp, met een perfecte kleurweergave en een verbluffend detailniveau. Het contrast is prima en het zwartniveau is solide. Beeldruis en vuiltjes ontbreken volledig. De Engelse DTS-HD MA 7.1-track is een levendige en dynamische geluidsspoor, vol agressieve geluidseffecten en zuivere dialogen. De subwoofer onderlijnt al de spectaculaire actiescènes door lekkere door te gaan tijdens de lage tonen. Ruis en andere storingen zijn niet aanwezig. Universal blinkt zoals steeds weer enorm uit op het gebied van interactiviteit en bonusmateriaal. Hellboy II is dan ook geen uitzondering en er werden zelfs twee schijfjes voorzien. Buiten de hoofdfilm kan u op de eerste schijf terecht voor niet één, maar twee boeiende audiocommentaartracks. Met de Comic Book Builder kan je zelf een strip samenstellen aan de hand van screenshots. Via U-Control kan je zonder de film te onderbreken een resem storyboards bekijken, het notitieboekje van regisseur Del Toro bestuderen en de “Schufftenbril” uittesten. Verder kan je nog enkele galerijen met conceptart bekijken en op zoek gaan naar de verborgen extra’s.

Op de tweede disk, welke overigens vreemd genoeg een standaard-def DVD is, kan u een inleiding door de regisseur bekijken. De hoofdbrok is echter de uitermate uitgebreide documentaire “Hellboy: In Service of the Demon” ( 2 uur en half!), waarin het maken van de film van begin tot eind uit de doeken wordt gedaan. Erg boeiend en waardevol voor de fans! Hoe de openingsscène tot stand kwam kan u een beetje ontdekken in “Production Workshop: Professor Broom’s Puppet Theater” (5 min.), maar leuker zijn dan een resem gallerijen met posterart en andere ontwerpen. Nadien leidt Guillermo del Toro ons rond op de Troll Market (12 min.). Als laatste zijn er een tiental minuten aan verwijderde scènes aanwezig. Kortom, wederom een toprelease!